23948sdkhjf

Mer mys och fler nischer

Det ger framgång i framtidens fastfood- och cafébransch. Erbjud kul upplevelser, bekväma och sociala måltider i vardagsrumsmiljö och lär känna gästen.
Det menar Ingela Stenson, marknadschef på Svensk Mjölk och en av Sveriges främsta experter på konsumenttrender. Hon var en av föredragshållarna under Fast Food & Cafémässan den 17-18 april på Sollentunamässan i Stockholm.
»Sverige känns omoget på fastfoodsidan. Vi har kebab, hamburgare, mackor och sallader. Men det finns en massiv efterfrågan på mer. Sedan tror jag att folk vill se fler typer av oväntade kombinationer, exempelvis att det serveras kaffe i bokhandeln«, säger Ingela Stenson.

Konsumenterna vill att maten håller hög kvalitet och bryr sig om etik, miljö och hälsa. Men hälsa handlar mer om att hitta inre frid än mat, även om maten kan addera värde på vägen dit. Polariseringen blir allt tydligare, där det antingen är lågpris eller premium, men sällan något mittemellan. Och idag fyller coffee-shops mer än en funktion idag som »ett vardagsrum på stan« är det ingen tvekan om.

«Vardagsrumsbeteendet är här för att stanna, menar Ingela Stenson. Ju mer Internet, desto mer drivs folk av viljan att vara tillsammans.«
Uteätandet ökar och bland yngre konsumenter har synen på ätande och matlagning förändrats, där begreppen laga och äta delar på sig. Att laga mat konkurrerar med att plugga, träna, umgås med kompisar osv. Mat som kan monteras likt en byggsats kommer stort och alla små tidsvinster blir värdefulla.

Läs mer om mässan i Fast Food nummer 5 – ute 4 maj!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078