23948sdkhjf

OKQ8 tar upp konceptkampen

En halv miljard kronor kommer OKQ8:s ansiktslyftning att kosta. Med ett nytt sortiment och serviceutbildad personal ska trafikbutikskedjan locka fler kunder.
Det pågår en smärre revolution bland landets trafikbutiker. Statoil vill att macken ska bli »det naturliga stoppet på vägen« och Preem Falkenberg vann förra veckan Arla Foods Guldko i kategorin »Bästa Snabbmålsbutik«. Gamla kundgrupper försvinner och konkurrensen om de nya kunderna hårdnar.

»Bilen och kioskförsäljningen har sina givna platser, men det ökas och satsas på snabbmat som har växande lönsamhet överallt idag«, säger OKQ8:s marknadschef Gunnar Ericson till Dagens Nyheter.

Bensinen är visserligen fortfarande den stora lockvaran, men en allt större del av omsättningen kommer från bland annat kiosk och snabbmat. OKQ8:s pilotprojekt är 60-talsmacken vid Bergshamra i Solna utanför Stockholm. Sortimentet i butiken har gallrats ut ordentligt och det finns färre biltillbehör.
»Ingen har råd att ha några hyllvärmare på lager längre, så fort som de ekonomiska hjulen snurrar idag«, säger Madelene Wändsjö, tf föreståndare.

Källa: Dagens Nyheter
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062