23948sdkhjf

Kvinnlig mat på Ikea

Sveriges största livsmedelsexportör är Ikea. Och kedjan fortsätter att satsa på sitt matutbud på restaurang och avdelningen Montera & Dinera – denna gång med exotiska rätter speciellt utformade för kvinnor.
På bilden: Maria Masoomi

Findus och matkonsulten Maria Masoomi har varit Ikea till stor hjälp vid utvecklingen av totalt sju nya rätter. Och maten tenderar att bli alltmer internationell, fast fortsatt med svensk touch, denna gång med influenser från Medelhavet och Persien. Mycket grönsaker, bönor, gryn, bulgur och pasta och kombinationer med russin, mango, lingon och exotiska kryddor ska tilltala framförallt Ikeas kvinnliga kunder.
»Vi vill fortsatt erbjuda en av våra viktigaste kundgrupper, nämligen kvinnorna, nyttiga och välsmakande rätter med influenser från alla världens hörn«, säger Magnus Bergman, food manager på Ikea Sverige.

Orientkryddad vetekornpilaff med kyckling och syrlig bulgur med viltfärsbiff och yoghurt är de första rätterna ut på menyn och finns redan på Ikeas restauranger i Sverige. Under året kommer sedan de övriga fem rätterna att presenteras löpande. Två av dessa, orientalisk pilaff med vetekorn, kikärter och grönsaker samt pasta med bladspenat, tomat, russin och mustiga kryddor kommer också att säljas på Ikeas livsmedelsavdelning för den som tycker att det är roligare att montera ihop mat hemma än en bokhylla. Eller för den som vill göra bägge delarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064