23948sdkhjf

Hamburgare mättar dåligt

I fjol omsatte Sveriges tre största hamburgerkedjor 5 142 miljoner kronor. Och 2007 lär bli ett nytt rekordår. Hamburgerhungern är långt ifrån stillad.
McDonald´s är överlägsen marknadsetta, men har under året fattat beslut om att lägga ned restauranger i bland annat Piteå, Luleå och Skellefteå. Strategin för Norrland är istället att satsa på så kallade McDrive-restauranger längs vägarna.

Under 2007 har fem Burger King-restauranger öppnat i Sverige, den senaste i Sisjön utanför Göteborg. Snabbmatskedjan har därmed 63 restauranger i Sverige och sammanlagt 103 enheter i Norden. Och många fler är på gång.
»Det går väldigt bra för Burger King och alla våra franchisetagare. Många franchisetagare planerar att öppna fler restauranger samtidigt som det kommer in nya. Under hela nästa år kommer vi att se allt fler Burger King-restauranger runt om i Sverige«, säger Stefan Eriksson, Nordenchef för Burger King.

Förra året omsatte Burger King drygt 646 miljoner kronor och Max Hamburgerrestauranger 670 miljoner kronor. Under 2007 räknar fjolårets kedjetvåa Max med en omsättning på 900 miljoner kronor. Vem som vinner kampen om årets andraplats på hamburgermarknaden återstår att se, men konkurrensen hårdnar, inte minst som Max planerar att öppna restauranger i både Norge och Danmark. Hur många hamburgare behövs för att mätta marknaden?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079