23948sdkhjf

Ikea ekosatsar till 10 procent

Sveriges största livsmedelsexportör heter Ikea. Och som sådan kan små bäckar bilda stor flod. Målet 2009 är att 10 procent av maten på Ikea vara ekologisk.

Ikea Food Services omsätter cirka 8,1 miljarder kronor i varuhusens restauranger och så kallade ”Sweden Shops”. Det motsvarar mindre än fem procent av möbelförsäljningen som uppgår till 186 miljarder kronor. Men matförsäljningen har en högre tillväxttakt. Idag har Ikea 15 ekologiska produkter i sortimentet, bland annat pepparkakor, senap, jordgubbssylt och vaniljdrömmar. »Alla våra ekologiska produkter säljer bra, vilket ger oss ytterligare incitament att fortsätta på den inslagna vägen. Idag står den ekologiska försäljningen för 3 procent av den totala försäljningen. Innan utgången av augusti 2009 ska den ha ökat till minst 10 procent«, säger Miriam Swärdh, marknadschef på Ikea Food Services.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062