23948sdkhjf

Starkt 2007 för NSP

Omsättningen växer, men resultatet för 2007 blev svagare än väntat för Nordic Service Partner, NSP. »Vi har lärt oss mycket inför kommande etableringar«, säger NSP:s vd Ulf Wahlstedt.
NSP:s omsättning steg med 47 procent under förra året och uppgick till 566,6 miljoner kronor jämfört med 386,7 miljoner kronor föregående år. Burger King står för hela 92 procent av omsättningen och återstoden fördelar sig ungefär lika mellan verksamhetsområdena Taco Bar och Food Solutions.

Förutom en avmattning under sista kvartalet 2007 försvagades resultatet, som landade på 2,7 miljoner kronor efter finansnetto, till följd av ökade etableringskostnader i Danmark.
»Dels var marknaden överhettad. Vi tvingades utbilda dubbelt så många som vi sedan anställde, resten tog andra jobb. Dels fick vi stora resekostnader för utbildning eftersom de nya restaurangerna ligger långt från våra andra restauranger«, säger Ulf Wahlstedt.

Förseningar av så kallade food courts, restaurangtorg, i Sisjön utanför Göteborg och Center Syd i Skåne bidrog också till det något sämre resultatet.

Omsättningen förväntas öka med 20 procent per år.
»Vi tittar på många sätt att expandera. En tänkbar väg är att introducera andra koncept än Burger King i Danmark. Vi har också blivit erbjudna samarbete i Baltikum, men det har varit för små affärer för att vara intressant«, säger Ulf Wahlstedt.

NSP diskuterar också att etablera sig hos olika kedjor. I januari öppnade till exempel en mindre Burger King-restaurang i en Lidl-butik i Helsingborg.

Källa: beQuoted
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063