23948sdkhjf

Wayne´s Coffee störst i Skandinavien

Kaffetrenden håller i sig och antalet kaffebarer växer stadigt. FoodService Europé & Middle East har kartlagt marknaden och listar bland annat de 60 största aktörerna.
Med 1 080 enheter toppar amerikanska coffee shop-kedjan Starbucks den europeiska listan. På tionde plats gör ryska Coffee House entré.

Svenska franchisekedjan Wayne’s Coffee har 86 enheter fördelat på Finland, Sverige, Estland, Polen, Danmark och Ryssland och hamnar därmed på plats 22 – ett tapp med tre placeringar från fjolårets plats 19. Sveriges största kaffekedja Espresso House, som befinner sig i en kraftig expansiv fas just nu, klättrar från plats 31 till plats 29. I dagsläget har Espresso House 59 enheter.

Finländska Robert´s Coffee ligger på 32:a plats och Coffeehouse by George har halkat ned sju placeringar till plats 51.

London är Europas coffee shop-tätaste huvudstad och kedjan Costa Coffee är trea på listan. De huvudsakliga konkurrenterna på den brittiska marknaden är Caffè Nero, Caffè Ritazza och Marks & Spencer-konceptet Cafe Revive som är sexa, sjua respektive åtta på listan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062