23948sdkhjf

Servera hjärtlunch - rädda barnhjärtan

Än är det inte för sent som restaurang att delta i Alla hjärtans lunch den 13 februari. En krona per såld lunch går oavkortat till Hjärt-Lungfondens arbete med barns hjärthälsa.

Alla hjärtans lunch serverar för femte året i rad, denna gång dagen före själva hjärtedagen, eftersom den ligger på en lördag då många lunchrestauranger har stängt.Årets rätt är en nyckelhålsmärkt hjärtlig oxgryta med jordgubbar och bubbel. Rätten togs fram i en tävling mellan fem kockteam från olika företagsrestauranger. Receptmakaren bakom det vinnande bidraget heter Niklas Edgren, restaurangchef på Smak i Kumla.»När jag skapade rätten tänkte jag – vad gillar min flickvän? Jo, jordgubbar och champagne. Det fick sätta den sista kryddan på min oxgryta på högrev«, berättar han.För varje såld hjärtlunch går en krona oavkortat till Hjärt-Lungfonden och forskning kring barns hjärthälsa. I fjol räckte pengarna, tillsammans med en rad andra kampanjaktiviteter, till att köpa in tre ultraljudsmaskiner. Målet för i år är att sälja minst 100 000 portioner av hjärtlunchen. Förra gången deltog cirka 600 restauranger och då såldes 80 000 luncher. Andreas Hedlund, Årets Kock 2002, på restaurang Pontus! i Stockholm serverar Alla hjärtans lunch för andra året i rad och räknar med cirka 130 sålda portioner.»Det är en ära att få vara med i det här projektet och gör oss påminda om vikten av att laga god och hälsosam mat«, säger Andreas.Nytt för i år är att restaurangsajten Gastrogate kommer att lista restauranger som serverar Alla hjärtans lunch och är öppna för allmänheten.Alla hjärtans lunch är ett samarbete mellan Lunchfrämjandet, Fazer-Amica, Eurest, ISS, Sabis, Sodexo, Coor, Coop och Högskolerestauranger Hörs.LÄS MERwww.lunchframjandet.se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095