23948sdkhjf

Ingelsta Kalkon öppnar fler egna måltidsbutiker

Ingelsta Kalkon, som producerar och förädlar kalkon, satsar vidare på sina måltidsbutiker. Under hösten 2009 kommer ytterligare en ny butik att etableras.
Ingelsta Kalkon, som producerar och förädlar kalkon, satsar vidare på sina måltidsbutiker. Under hösten 2009 kommer en ny butik att etableras på ”Nya Frölunda Torg” i Göteborg, detta innebär att företaget därmed har åtta måltidsbutiker, en restaurang och två shop-in-shop i Sverige.
”Våra egna butiker har utvecklats på ett positivt sätt och de fyller flera funktioner. Dels är de viktiga för att utveckla marknaden för kalkonkött, dels platsar inte alla våra kalkonprodukter, volym-mässigt, i traditionell dagligvaruhandel och då är våra butiker en bra kanal”, säger VD Martin Thilander.
I sortimentet finns pajer, pizzor, prosciutto, kassler, falukorv, bacon, köttbullar, leverpastej, smörgåspålägg etc.
”Svenskarna äter mindre kalkon än i många andra länder även om trenden är ökande. Konsumtionen i Sverige ligger runt ett kilo per person och år. I våra grannländer är det tre-fyra gånger så mycket”, säger Martin Thilander.
Sedan 2004 är företaget helägt av Blenta-gruppen AB; ett familjeägt företag där bl.a. Guldfågeln AB ingår. Antalet anställda uppgår till ca 150, med en omsättning på ca 200 miljoner kr. I år fyller företaget 25 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047