23948sdkhjf

Högkonjunktur för färdigrätter från Gooh

Det går riktigt bra för färdigmatskedjan Gooh, som inte klarar av den ökande efterfrågan med sitt nuvarande tillagningskök. Därför kommer ett nytt kök att invigas efter nyår i Järna, och företaget planerar att nästa år öppna 350 nya butiker i större svenska städer.

Det är bland annat livsmedelstrågen, som använder den


svenskutvecklade MicVac-metoden för uppvärmning i mikrovågsugn, som är den


viktigaste förklaringen till framgången för Gooh. Försäljningen har, trots


rådande ekonomisk kris, ökat med mellan 30 och 50 procent per månad jämfört med


föregående år.I dag finns 75 butiker, så kallade shop-in-shop, i


Storstockholm, Uppsala och Västerås. Till detta kommer omkring 400 företag som


använder vendingmaskiner, men fortfarande är konceptet bara spritt till en


liten del av landet.Detta ska det bli ändring på under 2010.”Under nästa år planerar vi att expandera med 350


shop-in-shops runt om i landet, varav cirka tjugo i Göteborg. Vi fokuserar på


de större städerna, där intresset för kyld mat är störst”, säger företagets vd


Jonas Regnér till tidningen Livsmedel i Fokus.Det nya köket för tillagning av de olika rätterna invigs i


Järna söder om Södertälje i början av nästa år och det får tre gånger så hög


kapacitet som det nuvarande. Det kommer dock att kunna fördubbla produktionen


om behovet uppstår.Färdigrätterna från Gooh är tillagade i storkök, packas på


plasttråg som förses med en toppfilm med MicVac-ventilen. Rätterna har en


hållbarhetstid på cirka tre veckor vid kylförvaring och de är tillagade utan


tillsatser eller konserveringsmedel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078