23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Högkonjunktur för färdigrätter från Gooh

Det går riktigt bra för färdigmatskedjan Gooh, som inte klarar av den ökande efterfrågan med sitt nuvarande tillagningskök. Därför kommer ett nytt kök att invigas efter nyår i Järna, och företaget planerar att nästa år öppna 350 nya butiker i större svenska städer.

Det är bland annat livsmedelstrågen, som använder den

svenskutvecklade MicVac-metoden för uppvärmning i mikrovågsugn, som är den

viktigaste förklaringen till framgången för Gooh. Försäljningen har, trots

rådande ekonomisk kris, ökat med mellan 30 och 50 procent per månad jämfört med

föregående år.I dag finns 75 butiker, så kallade shop-in-shop, i

Storstockholm, Uppsala och Västerås. Till detta kommer omkring 400 företag som

använder vendingmaskiner, men fortfarande är konceptet bara spritt till en

liten del av landet.Detta ska det bli ändring på under 2010.”Under nästa år planerar vi att expandera med 350

shop-in-shops runt om i landet, varav cirka tjugo i Göteborg. Vi fokuserar på

de större städerna, där intresset för kyld mat är störst”, säger företagets vd

Jonas Regnér till tidningen Livsmedel i Fokus.Det nya köket för tillagning av de olika rätterna invigs i

Järna söder om Södertälje i början av nästa år och det får tre gånger så hög

kapacitet som det nuvarande. Det kommer dock att kunna fördubbla produktionen

om behovet uppstår.Färdigrätterna från Gooh är tillagade i storkök, packas på

plasttråg som förses med en toppfilm med MicVac-ventilen. Rätterna har en

hållbarhetstid på cirka tre veckor vid kylförvaring och de är tillagade utan

tillsatser eller konserveringsmedel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02