23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Varannan svensk köper Rättvisemärkt

Den första Rättvisemärkt-certifierade produkten lanserades i Sverige 1997. De första åren låg utbud och efterfrågan på rätt låga nivåer men intresset tog fart i mitten av 2000-talet.

– Vår årliga kampanj, Fairtrade Fokus, har varit en starkt bidragande faktor till den ökade kännedomen. Under kampanjveckorna i oktober kunde vi se en tydlig uppgång i konsumtionen av Rättvisemärkt, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Rättvisemärkt, i en presskommentar.

ECI:s årliga kännedomsmätning visar att 63 procent av dem som i dag känner till Rättvisemärkt har köpt minst en Rättvisemärkt produkt under det senaste halvåret och att Rättvisemärkt är den tredje mest kända produktmärkningen i Sverige, efter Svanen och Krav.

– Rättvisemärkt är i dag en väletablerad produktmärkning på den svenska marknaden. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Vår målsättning är att fem gånger fler odlare och anställda i utvecklingsländer ska vara en del av Fairtrade till 2015, berättar Helena Markstedt vidare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|