Den första Rättvisemärkt-certifierade produkten lanserades i Sverige 1997. De första åren låg utbud och efterfrågan på rätt låga nivåer men intresset tog fart i mitten av 2000-talet. – Vår årliga kampanj, Fairtrade Fokus, har varit en starkt bidragande faktor till den ökade kännedomen. Under kampanjveckorna i oktober kunde vi se en tydlig uppgång i konsumtionen av Rättvisemärkt, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Rättvisemärkt, i en presskommentar.ECI:s årliga kännedomsmätning visar att 63 procent av dem som i dag känner till Rättvisemärkt har köpt minst en Rättvisemärkt produkt under det senaste halvåret och att Rättvisemärkt är den tredje mest kända produktmärkningen i Sverige, efter Svanen och Krav. – Rättvisemärkt är i dag en väletablerad produktmärkning på den svenska marknaden. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Vår målsättning är att fem gånger fler odlare och anställda i utvecklingsländer ska vara en del av Fairtrade till 2015, berättar Helena Markstedt vidare.
Varannan svensk köper Rättvisemärkt
Drygt hälften av alla svenska konsumenter har köpt minst en Rättvisemärkt produkt under det senaste halvåret. Det visar den nyligen genomförda ECI-undersökningen.