23948sdkhjf

Uppskattad matfest i norr

Matfesten hade cirka 60 000-70 000 besök under fyra dagar. Av dessa uppskattas cirka 30 000 vara unika besökare, varav 4 500 från andra kommuner. Aktörerna på matfesten omsatte nära 10 mijoner kronor under fyra dagar. Det gör Matfesten till norra Sveriges största matevent. Glädjande siffror tycker Matfestens projektledare Karin Lundkvist som även är mycket nöjd över resultaten från de marknadsundersökningar som genomförts:
- Siffrorna är den tydliga indikatorn på att vi jobbar åt rätt håll. Mest glädjande är att besökarna uppskattar det vi själva tycker är viktigast – att Matfesten håller hög kvalitet och att den norrländska matkulturen är den viktigaste anledningen till besök. Vi har helt enkelt mycket nöjda besökare och även aktörer. De allra flesta av dessa svarade direkt JA på frågan om de var intresserade av att återkomma nästa år. Det stärker vår roll som samlande kraft i utvecklingen av livsmedelsnäringen i norr.

Matfesten i Skellefteå genomfördes för första gången 2006 och utvecklades de första fem åren i kommunal regi, med fördubblade besökssiffror och kvalitativt innehåll. Sedan januari 2011 har organisationen ägarförankring i livsmedelsbranschen och den nybildade föreningen Matfestens Vänner. Tillsammans har man bildat driftsbolaget Matfestens Vänner i Skellefteå AB och vidgat verksamheten. Ägare är livsmedelsföretagen Nyhléns Hugosons och Norrmejerier, Skellefteå Krögarförening, mediaföretaget Norran samt den ideella föreningen Matfestens vänner.

- Det här sker helt enligt de intentioner som fanns när Matfesten drogs igång, berättar Tomas Lindström, bolagets fristående ordförande. Det nya bolaget kommer också att allt mer engagera sig som en drivande kraft när det gäller att utveckla livsmedelsbranschen i norr, även i samverkan med besöksnäringen.

Ett exempel på kommande aktiviteter är konferensen MATiNORR som i anslutning till Matfesten 2012 kommer att genomföras för andra gången. Där ska man diskutera hur man kan hitta unika värden för norrländsk mat, konceptualisera och förpacka den på ett attraktivt sätt för både livsmedelsmarknad och besöksnäring.

- Under våren 2012 kommer också branschriktade seminarier i linje med konferenskonceptet att anordnas i Umeå och Luleå, berättar Anna-Karin Karlsson från Norrmejerier, ett av ägarföretagen. I Luleå samverkar vi med Nyhléns Hugosons och i Umeå med Norrmejerier.

En utbildning för serveringspersonal planeras under hösten 2012. På schemat står bland annat värdskap och serviskunskap – kompetenser som även ligger nära behoven inom turismen.

Anna-Karin Karlsson avslöjar även planerna på ett nytt pris:
- Vi planerar att dela ut pris till Årets mathantverk i norr som ett led i att stimulera produktutveckling av norrländska råvaror och företagande inom livsmedel i norra Sverige.

Matfesten 2012 genomförs 30 augusti - 2 september. Grundkonceptet är den traditionella folkfesten men en del nyheter kan också utlovas. Skördemarknaden ska ges en mer framträdande plats och Skellefteå Krögarförening kommer att erbjudas ett gemensamt restaurangtorg. En dryckesmässa planeras i samverkan med Munskänkarna Skellefteå i kulturhuset Nyborg.
En ny tävlingsform ska också lanseras: I samarbete med kockar från Skellefteå tävlar lokala företag i en matlagningsduell. Råvarorna kommer från Skördemarknaden på Matfesten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078