23948sdkhjf

Reklampris till Felix ketchup

I tävlingskategorin Konsumentreklam är konkurrensen som hårdast eftersom det är kategorin med överlägset flest tävlingsbidrag. Idag säljer Felix mer ketchup än man någonsin gjort och för första gången i historien har Felix en starkare smakuppfattning än huvudkonkurrenten Heinz.
Uppfattningen om att Felix ”smakar alltid gott” hade i maj 2011 ökat från 50 till 62 procent. Heinz tappade samtidigt meningsfränder och backade från 73 till 53 procent. Felix har dessutom gått förbi Heinz i varumärkesstyrka, ett sammanvägt mått av parametrarna kännedom, kvalitet, lojalitet, pris och unikitet.

Det finns en klassisk fråga många marknadsförare ställer sig i sitt strategiarbete – kanske exemplifierat av ett öl: ”Säljer vi öl, eller säljer vi Pripps?”. I fallet med den här kampanjen valdes en tredje väg: att varken sälja kaviar eller Kalles. Utan att sälja ägg, vilket i slutändan ändå har sålt mer Kalles Kaviar. På köpet blev ”Kalles Äggklocka” som hjälper dig att hitta den perfekt koktiden för dina ägg, en av Sveriges mest nedladdade appar.

Tävlingen 100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094