23948sdkhjf

Vegetariskt växer enligt Fazer-undersökning

Tre av tio äter vegetarisk lunch varje vecka och var åttonde person har aktivt minskat köttportionen på lunchtallriken. Det visar Fazers lunchrapport som utförts i Sverige, Danmark och Finland.
Fazer Food Services har 1100 restauranger i Norden och serverar varje dag ca 400 000 luncher. Tillsammans med undersökningsföretaget YouGov har man undersökt hur olika miljöfrågor påverkar allmänhetens lunchvanor - och resultatet visar matsvinn, närproducerade råvaror och vegetariskt är frågor som många bryr sig om.
- Att äta säsongsanpassade grönsaker ses idag som en självklarhet och den fråga som idag engagerar flest är råvarornas ursprung, säger Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer.

I rapporten framgår att tre av tio äter vegetarisk lunch varje vecka. Var åttonde person svarar även att de aktivt tar mindre portioner kött till lunch. Fazers egna experter, bland annat i form av en kockpanel på 500 personer, spår en starkt växande andel vegetariska luncher i framtiden och tror att allt fler kommer att dra ned på sin köttkonsumtion.
– Under nästa år kommer vi att införa en vegetarisk dag i veckan på flera av våra lunchrestauranger. Vi har testat detta på flera ställen redan, och fått ett fantastiskt gensvar från gästerna, säger Sofia Liljefors-Edlund.

Fazers lunchrapport 2012 visar bland annat:

- 35 procent av de tillfrågade äter mer grönsaker än under det gångna året.
- 4 av tio uppger att de kastar mindre mat än tidigare.
- 2 av tio väljer lokalproducerat. 70 procent av all mat som serveras i Fazers restauranger i Finland är av finskt ursprung.
13 procent äter mindre portioner kött.
- Dieter påverkar inte de tillfrågades lunchval i någon större utsträckning. Endast 5 procent äter enligt LCHF, och 2 procent enligt GI-metoden. Tallriksmodellen står sig starkast. 11 procent följer den.

Fazers lunchrapport grundas på en enkätundersökning bland Fazers kockar (538 st), på en serie djupintervjuer med utvalda experter som arbetar inom Fazer Sverige, Finland och Danmark, samt en konsumentundersökning (3028 personer) utförd av YouGov
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063