23948sdkhjf

Fortsatt uppgång för restaurangförsäljningen

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 1,6 procent under september, jämfört med samma period förra året. Bäst gick det för kaféer, som ökade med 8,0 procent.
Tre restaurangkategorier uppvisade en positiv försäljningsvolym under september månad, särskilt bra gick det för kaféer (+8,0 %) och lunch- och kvällsrestauranger (+5,8 %). Den största katergorin, lunch- och kvällsrestauranger, har hittills i år ökat försäljningsvolymen med 4,6 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,3 procent i september, jämfört med samma månad förra året.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. September 2012 till september 2013 .

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar:
Restaurangomsättningen i ökade med 3,3 procent i september 2013 jämfört med september 2012 och i volym med 1,6 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 1,6 procent.

Den kalenderkorrigerade omsättningstillväxten i volym under tredje kvartalet var 2,4 procent högre jämfört med motsvarande period 2012. Tillväxten var något starkare än under andra kvartalet men klart svagare än under det första. Det är tydligt att tillväxten dämpats från den mycket starka utvecklingen under 2012 och början på 2013. Lunch- och kvällsrestauranger, den största restaurangkategorin, fortsatte att utvecklas starkt under september. I övrigt är de olika segmentens utveckling mycket splittrad. Personalrestaurangerna fortsätter att utvecklas mycket svagt. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), var oförändrad mellan augusti och september och var en dryg procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangtjänster sänktes.

Restaurangföretagens förväntningar på efterfrågan på några månaders sikt dämpades rejält under oktober. Fortfarande är det en större andel av restaurangföretagen som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt jämfört med andelen som tror på minskad efterfrågan, men skillnaden är liten. Det visar Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för oktober 2013.

Stark försäljning inom kaféer

Försäljningsvolymen inom kaféer ökade med 8,0 procent i september, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Lunch- och kvällsrestauranger ökade sin försäljningsvolym med 5,8 procent i september. Den kategori med lägst utveckling var personalrestauranger, vars försäljningsvolym minskade med 10,4 %.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2012 till cirka 100,4 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2013. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 44,1 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,6 procent.

Definitioner och förklaringar

Kategoriindelning:

Hotellrestauranger - Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier - Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat – Kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger - Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, etniska restauranger, pizzerior etc.

Trafiknära restauranger - Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer - Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.

Personalrestauranger - Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062