23948sdkhjf

Årets Julklapp är råsaftscentrifugen

Årets Julklapp 2013 enligt HUI Research blir råsaftcentrifugen som tar fasta på den kombinerade mat- och hälsotrenden.
Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugosjätte året i rad dags för HUI Research att utse Årets Julklapp. Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck. Årets Julklapp 2013 är råsaftscentrifugen.

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas: Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året. Produkten ska representera den tid vi lever i. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

HUI ser ett omfattande matintresse med otaliga matprogram, kokböcker och receptsajter och ett allt större intresse för kvalitativ matlagning från grunden, till exempel att baka sitt eget surdegsbröd, stoppa sina egna korvar, göra långkok samt brygga finkaffe.
Det finns också en stark hälsomedvetenhet bland de svenska konsumenterna. En trend som fortsätter växa och som hela tiden hittar nya uttryck, som de senaste årens växande sport- och fritidshandel, rekordmånga deltagare i tävlingar och lopp, samt nya hälsoinriktade snabbmatställen och juicebarer. Den ökade medvetenheten har lett till att vi söker mer hälsosamma livsmedel. Svenska konsumenter vill idag undvika att stoppa i sig tillsatser, socker, olika E-nummer och annat oönskat.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063