23948sdkhjf

Julbord och julbord

Malin Söderström, krögare på Moderna museet och restaurang Hierta i Stockholm räknar med att sälja cirka 2 500 julbord i år. Harry Ahlskog, kökschef på Viking Lines Cinderella räknar med 60 000!
Nu är det skördetider för många restauranger när julborden serveras. För många krögare betyder julbordsförsäljningen väldigt mycket ekonomiskt, i vissa fall upp till 50 procent av årsomsättningen.

Malin Söderström, krögare på Moderna museet och Hierta, satsar på julbord på båda restaurangerna.
– På Moderna är upplägget att vi erbjuder en sorts sill, en sorts lax, en sorts strömming med mera som man kan blanda själv. Sedan har vi en hyllning till grisen i tre olika varianter samt ett dessertbord. Förra året sålde vi drygt 2000 julbord och det ser ut som om vi ska gå över den siffran i år.

På Hierta pratar Malin om det gemytliga julbordet på traditionellt vis.
– Allt är lite mindre lite, mer ombonat. Vi börjar utanför med en äppelglögg med en ostbit som man värmer över en öppen eld. På plats inne serverar vi en speciell ”dopp i grytan”, som består av en kopp buljong gjord på skinkspad med tärnade äppelbitar och där vi toppat med lite mejramsmör. Till detta en bit sötebröd och en egentillverkad korv.
Efter det serveras en buffé med allt som hör till ett traditionellt julbord.
– För de som vill ha lutfisk, serverar vi det vid bordet liksom det småvarma som serveras på träbrickor. Här finns hemstoppad korv, fläsksida, kål med mera. Allt avslutas med en ny buffé, denna gång med ost och desserter.
I skrivande stund har man sålt knappt 800 julbord på Hierta vilket är nära max vad man kan klara av.
För att få extra tryck på julförsäljningen, satsar Malin Söderström också på julbrunscher varje lördag och söndag fram till jul.

Det är bråda dagar för kökschefen Harry Ahlskog och hans team på Viking Lines båt Cinderella. För andra året i rad erbjuder man ett julbord signerat Leif Mannerström och man räknar med att upprepa succén från förra året med 60 000 sålda julbord.
– Folk började ringa och boka tidigt i höstas, särskilt till helgerna, säger Harry Ahlskog.
Sillbordet är helt och hållet Mannerströms idéer med egna recept medan han smakat av, haft synpunkter, korrigerat och petat i de övriga rätterna.
Intressant är att se hur lutfisken går åt under veckan. I början av veckan reser äldre gäster med och då är det rykande åtgång på fisken. Varefter veckan går och gästerna blir yngre, minskar konsumtionen.

– Trots det går det åt närmare 500 till 600 kilo långa varje vecka, bara på Cinderella, säger Harry Ahlskog.
Köttbullar däremot är en storsäljare hela veckan. Fem ton köttbullar går åt i månaden, bara på Cinderella. Julskinkan ligger inte långt efter, tre ton per månad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094