23948sdkhjf

Pizza Hut har vänt trenden

Pizza Hut Sverige har gått från en förlustverksamhet med otydlig profil till en tydlig aktör med god lönsamhet i casual dining-segmentet. Men det har tagit tio år.
Den amerikanska kedjan Pizza Hut kom till Sverige 1987. De senaste tio åren har Björn Källström varit vd för Pizza Hut Sverige, som är ett av cirka 90 länder i världen där kedjan har etablerat sig. Sedan 1998 representeras Pizza Hut Sverige av Nordic Restaurant Group, NRG.
Numera finns 13 restauranger varav sex i Stockholm men det finns konkreta planer på att bygga fler i Sverige. Senast i raden är i Karlstad där man satte spaden i jorden tidigare i höstas.
Pizza Hut ingår internationellt i Yum Brands, världens största restaurangföretag med över 35 000 restauranger. I Yum Brands ingår även bland annat Taco Bell och Kentucky Fried Chicken.

De drygt 25 år som kedjan funnits i Sverige, har kantats av både mot- och medgång medger Björn Källström.
– När jag började gick företaget dåligt. Vi gick med förlust mycket beroende på att vi hade en oklar profil. Gästerna förstod helt enkelt inte vad vi erbjöd. Pizzan har både en himmel och ett helvete då den kan serveras på många olika sätt. Allt från gourmetpizza på finrestaurangen till en slice i handen i ett gatukök. Jag tyckte att vi låg för nära quickservice och ville gradera upp pizzan som en bra restaurangmåltid.
Björn Källström såg till att menyerna breddades så att Pizza Hut ska ses som en casual dining-kedja.
– Pizzan i olika former är självfallet grunden men sedan många år har vi både pasta, kyckling och sallader på menyn. Men panpizzan är 80 procent av försäljningen och det är det folk kommer hit för att äta.

Björn Källström säger vidare att det krävdes en hel mängd andra åtgärder för att vända den ekonomiska kräftgången.
– Förutom menybreddningen, har vi genomförts effektiviseringar inom distribution och logistik och tillsammans med våra restaurangchefer tog vi också fram en mer effektiv bemanningsplan, säger Björn Källström. Självklart fick vi också extra draghjälp av regeringen förra året när momsen sänktes och vi har också givit tillbaka merparten av momssänkningen till våra gäster.

Men den kanske största förändringen är inredningen och designen. Här har Pizza Hut gjort om i grunden. Det finns inte många spår kvar av hur man var profilerade för tio år sedan.
– Vi har helt ny inredning och ett ett nytt skyltprogram för menyer, fortsätter Björn Källström, allt för att uppfattas som en casual dining-kedja. Det finns en internationell designmanual som vi följer men tillsammans med en egen arkitekt sätter vi en ”svensk” stämpel på designen. Det betyder bland annat lite ljusare träslag och mindre kontraster i färgvalen.

Avslutningsvis påpekar han att pizzan står sig väl i Sverige, särskilt i konceptualiserad form.
– Vi växer och vi räknar med 2-3 nya enheter om året, vilket visar att folk gillar pizza när den serveras i en skön restaurangmiljö. Däremot tappar ”pizzerian på hörnet” där man många gånger säljer pizzor med dålig kvalitet i trista miljöer. I takt med att uteätandet ökar vill folk inte sitta på plaststolar i en tråkig miljö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062