Korvfestival med extra tryck i sociala medier

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korvakademien tillsammans med LRF arrangerar en Korvfestival den 29-mars 2014 i Globen Annexet, Stockholm. För att få extra tryck i sociala medier, har akademien knutit till sig mediestrategen Kinna Jonsson.

Varför gör du det här åt korvakademien?
– Mat och medier är min grej. Eftersom jag har en restaurangutbildning och är social mediestrateg knyter jag ihop säcken med den här typen av uppdrag.

Vad ska du göra konkret?
– Rent konkret har jag tagit fram ett förslag för sponsorer för att hjälpa dem att synas på ett bättre sätt på nätet. Det kommer att bli sponsorintervjuer, gästbloggsinlägg från sponsorerna själva och intervjuer med korvprofiler. Utgångspunkten är att inte göra reklam utan skapa värde och nytta för den som ska läsa. På själva festivalen kommer jag att ta bilder på montrar, goodiebags och annat av intresse som sedan sprids i de sociala kanalerna.

– Redan nu i januari skriver jag en pressrelease om korvfestivalens satsning som publiceras digitalt. De sponsorer som anmält sig före den 20 januari kommer att få omnämnande och länkar i den. En digital pressrelease når många journalister och matmänniskor plus att den ger bra rankning i sökmotorerna och kommer högt upp i sökresultaten.

Räcker de inte att bara köpa en sponsorplats?
– Som sponsor till korvfestivalen får man en bra täckning i printade medier och press men som alla vet söker de flesta även information på nätet i allt större utsträckning. Därför är det viktigt att synas i sökresultaten i relevanta sammanhang med bilder och texter.

Vad är vitsen med det?
– Vitsen är att sponsorn exponeras i ett sammanhang som är meningsfullt samtidigt som man ger besökaren bra information om korv. Tanken är att informationen ligger kvar hos Korvfestivalen så man bygger digital närvaro i ett långsiktigt perspektiv. I slutändan leder det här till affärer. Oavsett om man är en stor eller liten aktör i verkliga livet har man lika stor chans att synas på nätet genom att använda digitala kanaler. Ett besök på ditt företags hemsida börjar ju inte på hemsidan utan besökaren hittar ofta det han behöver tack vare Google eller sociala medier.

– Nu ska vi prata korv på både längden och tvären! Hoppas du vill vara med!



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

Nyhetsbrev

De tävlar i Årets bagare

Arkiv

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Sänd till en kollega

0.13