23948sdkhjf

Korvfestival med extra tryck i sociala medier

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korvakademien tillsammans med LRF arrangerar en Korvfestival den 29-mars 2014 i Globen Annexet, Stockholm. För att få extra tryck i sociala medier, har akademien knutit till sig mediestrategen Kinna Jonsson.

Varför gör du det här åt korvakademien?
– Mat och medier är min grej. Eftersom jag har en restaurangutbildning och är social mediestrateg knyter jag ihop säcken med den här typen av uppdrag.

Vad ska du göra konkret?
– Rent konkret har jag tagit fram ett förslag för sponsorer för att hjälpa dem att synas på ett bättre sätt på nätet. Det kommer att bli sponsorintervjuer, gästbloggsinlägg från sponsorerna själva och intervjuer med korvprofiler. Utgångspunkten är att inte göra reklam utan skapa värde och nytta för den som ska läsa. På själva festivalen kommer jag att ta bilder på montrar, goodiebags och annat av intresse som sedan sprids i de sociala kanalerna.

– Redan nu i januari skriver jag en pressrelease om korvfestivalens satsning som publiceras digitalt. De sponsorer som anmält sig före den 20 januari kommer att få omnämnande och länkar i den. En digital pressrelease når många journalister och matmänniskor plus att den ger bra rankning i sökmotorerna och kommer högt upp i sökresultaten.

Räcker de inte att bara köpa en sponsorplats?
– Som sponsor till korvfestivalen får man en bra täckning i printade medier och press men som alla vet söker de flesta även information på nätet i allt större utsträckning. Därför är det viktigt att synas i sökresultaten i relevanta sammanhang med bilder och texter.

Vad är vitsen med det?
– Vitsen är att sponsorn exponeras i ett sammanhang som är meningsfullt samtidigt som man ger besökaren bra information om korv. Tanken är att informationen ligger kvar hos Korvfestivalen så man bygger digital närvaro i ett långsiktigt perspektiv. I slutändan leder det här till affärer. Oavsett om man är en stor eller liten aktör i verkliga livet har man lika stor chans att synas på nätet genom att använda digitala kanaler. Ett besök på ditt företags hemsida börjar ju inte på hemsidan utan besökaren hittar ofta det han behöver tack vare Google eller sociala medier.

– Nu ska vi prata korv på både längden och tvären! Hoppas du vill vara med!



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Arkiv

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15