Korvfestival med extra tryck i sociala medier

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korvakademien tillsammans med LRF arrangerar en Korvfestival den 29-mars 2014 i Globen Annexet, Stockholm. För att få extra tryck i sociala medier, har akademien knutit till sig mediestrategen Kinna Jonsson.

Varför gör du det här åt korvakademien?
– Mat och medier är min grej. Eftersom jag har en restaurangutbildning och är social mediestrateg knyter jag ihop säcken med den här typen av uppdrag.

Vad ska du göra konkret?
– Rent konkret har jag tagit fram ett förslag för sponsorer för att hjälpa dem att synas på ett bättre sätt på nätet. Det kommer att bli sponsorintervjuer, gästbloggsinlägg från sponsorerna själva och intervjuer med korvprofiler. Utgångspunkten är att inte göra reklam utan skapa värde och nytta för den som ska läsa. På själva festivalen kommer jag att ta bilder på montrar, goodiebags och annat av intresse som sedan sprids i de sociala kanalerna.

– Redan nu i januari skriver jag en pressrelease om korvfestivalens satsning som publiceras digitalt. De sponsorer som anmält sig före den 20 januari kommer att få omnämnande och länkar i den. En digital pressrelease når många journalister och matmänniskor plus att den ger bra rankning i sökmotorerna och kommer högt upp i sökresultaten.

Räcker de inte att bara köpa en sponsorplats?
– Som sponsor till korvfestivalen får man en bra täckning i printade medier och press men som alla vet söker de flesta även information på nätet i allt större utsträckning. Därför är det viktigt att synas i sökresultaten i relevanta sammanhang med bilder och texter.

Vad är vitsen med det?
– Vitsen är att sponsorn exponeras i ett sammanhang som är meningsfullt samtidigt som man ger besökaren bra information om korv. Tanken är att informationen ligger kvar hos Korvfestivalen så man bygger digital närvaro i ett långsiktigt perspektiv. I slutändan leder det här till affärer. Oavsett om man är en stor eller liten aktör i verkliga livet har man lika stor chans att synas på nätet genom att använda digitala kanaler. Ett besök på ditt företags hemsida börjar ju inte på hemsidan utan besökaren hittar ofta det han behöver tack vare Google eller sociala medier.

– Nu ska vi prata korv på både längden och tvären! Hoppas du vill vara med!



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Värmdö-cider bäst i landet

"Det är en ciderrevolution på gång i Sverige", säger anordnaren Spritmuseum, som också pekar på hög kvalitet bland årets tävlande.

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Bordsservering på McDonald´s

Kocknätverk gästade Svenska Kocklandslaget

Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

I ett nytt kontrollprojekt ska 500 inspektioner av restauranger genomföras i landet –

Nyhetsbrev

Här är finalisterna i Årets Kock

Här är det åtta kockarna som är vidare till finaltävlingarna i september.

Arkiv

Fem till final i Årets Konditor

Här är finalisterna till årets upplaga av tävlingen. Finalen äger rum i Stockholm i oktober.

Rekryteringsräd för Fredrik Eriksson

Kocken och krögaren utökar personalstyrkan och därtill går några medarbetare in på nya positioner inför stundande öppning av Restaurang Nationalmuseum i höst.

Svensk kock ny toppchef på Singapore Airlines

Styrelseledamot av Svenska Kockars Förening och Food & Beverage Manager på Thanda Group har fått en ny tjänst som executive chef på Singapore Airlines.

Trio bakom ny vinbar

De ligger bakom nya vinbaren Oas på Drottninggatan i Stockholm.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Han tar plats i Stureplansgruppen

Petter Stordalens investeringsbolag blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Fontana vann nyinstiftat pris

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

EM-silver till Sverige i Bocuse

Restaurangerna fortsätter att öka

Besöksrekord för Vegomässan

Med 5 600 besökare och 106 utställare blev helgens arrangemang i Nacka Strandsmässan den största Vegomässan hittills.

Ska möta flexitarianen

Skapar eventdel om 4 000 kvadratmeter

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Tävling
Konditorerna tog EM-guld

Svenska konditorlandslaget vann europeiska mästerskapen i konditori i Turin.

Max expanderar i Skåne

Tävling
Följ Bocuse direkt

Tävling
Team Sweden kör så det ångar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Från ölhak till bageri

Max lanserar klimatpositiva burgare

Tävling
Gibrands totala Bocuse-satsning

Jobb & Karriär
Ny chef på Max

Stoppar en miljon sugrör - för miljön

Jobb & Karriär
Starbucks ordförande avgår

Värmeslag på krogen
Krögare mitt i stan

Thåström tillbaka på systemet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134