Korvfestival med extra tryck i sociala medier

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korvakademien tillsammans med LRF arrangerar en Korvfestival den 29-mars 2014 i Globen Annexet, Stockholm. För att få extra tryck i sociala medier, har akademien knutit till sig mediestrategen Kinna Jonsson.

Varför gör du det här åt korvakademien?
– Mat och medier är min grej. Eftersom jag har en restaurangutbildning och är social mediestrateg knyter jag ihop säcken med den här typen av uppdrag.

Vad ska du göra konkret?
– Rent konkret har jag tagit fram ett förslag för sponsorer för att hjälpa dem att synas på ett bättre sätt på nätet. Det kommer att bli sponsorintervjuer, gästbloggsinlägg från sponsorerna själva och intervjuer med korvprofiler. Utgångspunkten är att inte göra reklam utan skapa värde och nytta för den som ska läsa. På själva festivalen kommer jag att ta bilder på montrar, goodiebags och annat av intresse som sedan sprids i de sociala kanalerna.

– Redan nu i januari skriver jag en pressrelease om korvfestivalens satsning som publiceras digitalt. De sponsorer som anmält sig före den 20 januari kommer att få omnämnande och länkar i den. En digital pressrelease når många journalister och matmänniskor plus att den ger bra rankning i sökmotorerna och kommer högt upp i sökresultaten.

Räcker de inte att bara köpa en sponsorplats?
– Som sponsor till korvfestivalen får man en bra täckning i printade medier och press men som alla vet söker de flesta även information på nätet i allt större utsträckning. Därför är det viktigt att synas i sökresultaten i relevanta sammanhang med bilder och texter.

Vad är vitsen med det?
– Vitsen är att sponsorn exponeras i ett sammanhang som är meningsfullt samtidigt som man ger besökaren bra information om korv. Tanken är att informationen ligger kvar hos Korvfestivalen så man bygger digital närvaro i ett långsiktigt perspektiv. I slutändan leder det här till affärer. Oavsett om man är en stor eller liten aktör i verkliga livet har man lika stor chans att synas på nätet genom att använda digitala kanaler. Ett besök på ditt företags hemsida börjar ju inte på hemsidan utan besökaren hittar ofta det han behöver tack vare Google eller sociala medier.

– Nu ska vi prata korv på både längden och tvären! Hoppas du vill vara med!



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157