23948sdkhjf

Korvfestival med extra tryck i sociala medier

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korvakademien tillsammans med LRF arrangerar en Korvfestival den 29-mars 2014 i Globen Annexet, Stockholm. För att få extra tryck i sociala medier, har akademien knutit till sig mediestrategen Kinna Jonsson.

Varför gör du det här åt korvakademien?
– Mat och medier är min grej. Eftersom jag har en restaurangutbildning och är social mediestrateg knyter jag ihop säcken med den här typen av uppdrag.

Vad ska du göra konkret?
– Rent konkret har jag tagit fram ett förslag för sponsorer för att hjälpa dem att synas på ett bättre sätt på nätet. Det kommer att bli sponsorintervjuer, gästbloggsinlägg från sponsorerna själva och intervjuer med korvprofiler. Utgångspunkten är att inte göra reklam utan skapa värde och nytta för den som ska läsa. På själva festivalen kommer jag att ta bilder på montrar, goodiebags och annat av intresse som sedan sprids i de sociala kanalerna.

– Redan nu i januari skriver jag en pressrelease om korvfestivalens satsning som publiceras digitalt. De sponsorer som anmält sig före den 20 januari kommer att få omnämnande och länkar i den. En digital pressrelease når många journalister och matmänniskor plus att den ger bra rankning i sökmotorerna och kommer högt upp i sökresultaten.

Räcker de inte att bara köpa en sponsorplats?
– Som sponsor till korvfestivalen får man en bra täckning i printade medier och press men som alla vet söker de flesta även information på nätet i allt större utsträckning. Därför är det viktigt att synas i sökresultaten i relevanta sammanhang med bilder och texter.

Vad är vitsen med det?
– Vitsen är att sponsorn exponeras i ett sammanhang som är meningsfullt samtidigt som man ger besökaren bra information om korv. Tanken är att informationen ligger kvar hos Korvfestivalen så man bygger digital närvaro i ett långsiktigt perspektiv. I slutändan leder det här till affärer. Oavsett om man är en stor eller liten aktör i verkliga livet har man lika stor chans att synas på nätet genom att använda digitala kanaler. Ett besök på ditt företags hemsida börjar ju inte på hemsidan utan besökaren hittar ofta det han behöver tack vare Google eller sociala medier.

– Nu ska vi prata korv på både längden och tvären! Hoppas du vill vara med!



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145