23948sdkhjf

Snart mässa i Malmö

Det drar ihop sig till de stora branschmässorna Fastfood&Café och RestaurangExpo i Malmö. Vi har pratat med projektledaren Ann-Kristin Mogren om läget inför mässstarten den 29 januari.
Hallå Ann-Kristin Mogren, projektledare tillsammans med Magdalena Ranagården, för mässorna Fastfood & Café och RestaurangExpo i Malmö 29-30 januari. Hur verkar intresset för mässorna?
– Allt känns jättepositivt inför mässan. Vi har 30 procents fler utställare i Malmö i jämförelse med förra gången mässan arrangerades där. Med en förhandsregistrering som också är högre än förra gången pekar allting på att det kommer att bli årets händelse för branschen.

Med mässorna i Malmö, har ni fått andra utställare än när mässorna går i Stockholm och Göteborg?
Ja, det är det som är det roliga när mässorna arrangeras i olika städer. Även om konceptet är detsamma så ser innehållet olika ut. Spännande är att besökarna i år kommer att få träffa branschens ledande leverantörer samtidigt som vi i år dessutom har fler småskaliga utställare. Jag tror inte att vi har haft en sådan bra bredd i utställarlistan tidigare.

Förutom själva mässorna, har ni fått ihop ett spännande seminarieprogram, eller hur?
– Ja det måste jag verkligen säga. På plats har vi två scener där besökaren både kan inhämta kunskap, inspiration och nöje. Tävlingar såsom Koppnings-SM, Svenska Lattemästerskapen 2014 och Atrias Sous Vide-kock varvas med kända branschnamn som Melker Andersson, Tommy Myllymäki och Jan Hedh. Några av våra utländska inslag på mässan är Dimitrios Laivadas från engelska The Fat Duck och Peter Kreiner från Noma, Världens bästa restaurang gästar oss också. För besökaren finns mycket att hämta och på mässornas hemsidor finns komplett program att hitta. Alla seminarier och aktiviteter är kostnadsfria för alla besökare.

Vad tror du det beror på att intresset för dessa båda mässor ökar?
– Vi vet att besökarna uppskattar formatet, att mässorna går två dagar, att vi har en bra mix av utställare och att fokus ligger på att nätverka och hitta nya samarbeten. Sedan gillar besökarna att allt finns samlat under ett tak. Det är mycket enklare och roligare att prova, jämföra, smaka och känna utställarnas nyheter när de finns samlade på ett ställe, än att bläddra i kataloger och läsa produktblad och hemsidor. Att entrén och aktiviteterna är helt kostnadsfria är en bonus.

Om man missar dessa mässor, när är nästa chans?

– Den 27-28 januari 2015 kommer mässorna tillbaka till Stockholm och fyller då hela mässhallen i Kista. Vi ser väldigt mycket fram emot Stockholm men allra först ska det bli otroligt kul att få träffa alla utställare och besökare i Malmö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062