23948sdkhjf

Restaurangbarometern i RS 1/14

Och så dags igen för RS restaurangbarometer, den förra presenterades för ett år sedan. Några fakta ur undersökning som bygger på intervjuer med hundra kockar och restaurangchefer:
Fortsatt stark till tro på tillväxt

– men oro för momshöjning hos många

Här kommer den igen: RS – Restaurangbarometer redovisas för andra gången. Den viktigaste frågan är tron på tillväxt. Här finns en klar framtidstro, över hälften tro på att branschen som helhet fortsätter att växa och 45 procent tror också att det egna restaurangföretaget kommer att växa. Frågorna som ställdes denna gång var i stort sätt detsamma som tidigare. Vilket innebär att man kan börja göra jämförelser om stämningarna ute i branschenDock tillfördes en fråga för att få veta stämningarna inför en eventuell höjning av restaurangmomsen efter valet i höst. Här fanns inte en så stor oro som man kanske hade kunnat förvänta sig. Kanske beror det på att oppositionen i de senaste diskussionerna, bland på annat RS momsseminarium i september inte helt klart kom med budskapet att momsen höjs vid ett regeringsskifte.Enkätsvaren visar på att andelen oroliga som inte oroliga fördelar sig lika. Men att de tillfrågade också starkt befarar att uppsägningar av personal kan bli aktuell om momsen höjs. Andra nya tendenser är att de tillfrågade kockarna och kökscheferna tror att fast food-koncepten kommer att öka. Vid förra undersökningstillfället förutsågs en tillväxt för hälsoinriktade restauranger.

Fast food tros bli en bubblare

I denna förra Restaurangbarometern trodde de tillfrågade framför allt på tillväxt för hälsokoncept, samt liksom nu att bistroer och brasserier skulle öka. Casual-dining spåddes också en ljusare framtid. Medan årets bubblare fast-food till skillnad från nu inte spåddes någon avgörande utveckling.Många har nyanställda. Att verksamheterna vuxit den senaste tiden kan man konstatera av enkäten. Nästan hälften 49, 4 procent har nyanställt personal. Nästan 40 procent uppger att de kommer att öka personalstyrkan. Menyer blir mer ekologiska och mer närodlat serveras. 88, 1 procent att de kommer att beställa mer närproducerat, och 71.8 procent att de kommer att satsa på mer ekologiskt. Närproducerat fortsätter framåt. Nästan 80 procent tror att efterfrågan på närproducerat är den tongivande framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094