23948sdkhjf

Nätmat direkt från bonde till kund

Direkt från bonden, fiskaren och den lokala saluhallen via webben till slutkonsumenten.
Gourmetdirekt är en ny svensk nättjänst där konsumenten får direktkontakt med leverantören – och allt hemkört. Det skriver Dagens Handel på nätet.
Större valfrihet för kunden och en möjlighet för små och nischade aktörer att nå slutkonsumenten direkt utan mellanhänder, är de unika fördelarna enligt Jonas Kjellberg, en av grundarna:

– Det här är en matrevolution som alla kan ta del av. Vi utmanar existerande matvarukedjor.

De matleverantörer som använder sig av sajten är både stora och små: den lokala bonden och saluhallen, den amerikanske köttbonden och grossister som i vanliga fall bara säljer stora partier till restauranger, som Gourmet food.

Sajten har i små steg lanserats under hösten för att idag serva Stockholm och Mälardalsområdet.

Exempel på företag som anslutit sig är Eskilstuna saluhall, sörmländska Tre bönder och Melanders som sköter all sin e-handel via Gourmetdirekts plattform.

Konsumenter i Mälardalen och Stockholm får i normalfall hem varorna nästa dag.

Snart ska konceptet utökas också till Göteborg och Malmö.

Kunden betalar mot faktura och hemkörningen kostar 100 kronor. Leverantörerna betalar till Gourmetdirekt i procent per försäljning.

– Vi har inte sett något liknande någonstans i världen, säger Jonas Kjellberg.

Grundarna har kompletterande bakgrunder, från både livsmedels- och dagligvarusidan och från finans där bland annat Jonas Kjellberg varit med och startat upp Skype.

– Jag ser en hel del likheter med finansbranschen, säger Jessica Malmfors, också hon en av grundarna. Jag som konsument vill kunna välja själv vilka varor jag vill köpa och inte vara styrd av ett urval som någon annan, i butiken, gjort. Precis som jag själv vill kunna välja själv hur jag vill investera och spara mina pengar, och inte vara styrd av banken.

Eftersom antalet leverantörerna är både många och små, och har varor som är beroende av faktorer som slakt och säsong, är det en del administration för att få hela maskineriet att löpa smidigt.

I kundtjänst finns matkunniga medarbetare som kan guida konsuemenerna till mattips och ersättningsvaror.

Distributionslösningarna är flera och omfattar såväl Jetpak som nystartade logsitikföretaget Sendus och några av grossisternas kvällslediga transportbilar.

Bolaget har ambitiösa expansionsplaner, som Jonas Kjellberg dock inte detaljerat vill klä i ord.

–Vi hoppas förstås på att bli matens motsvarighet till Airbnb och Zalando, säger Jonas Kjellberg med ett leende.

Första utlandssteget är dock klart, det blir att öppna upp i Norge, med distribution runt Oslo.

GOURMETDIREKT-fakta:

Näthandelssajt för matvaror, direkt från producent till slutkonsument.

Fakturabetalning och hemkörning för slutkonsumenten.

Leverantören betalar Gourmetdirekt i procent på genomförda köp.

TEXT: YLVA ÅKESSON

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11