23948sdkhjf

Äntligen håller synen på fastfood att ändras

2014 har varit ett fantastiskt branschår för de flesta. Det känns som streetfoodens stora genombrott. I Stockholm rullar foodtrucksen som aldrig förr och i Göteborg och Malmö har saker börjat hända. Ett särskilt grattis till Malmöbaserade Nordic Street Food som drog till den engelska Streetfood-tävlingen och vann klassen för bästa utländska streetfood. Det visar att vi är riktigt bra på gatumat.
Coffeeshops-trenden fortsätter att vara stark där kedjor som Espresso House, Waynes Coffee och Starbucks trummar på. KFC och Dunkin´Donuts etablerar sig i Sverige och nu väntar jag bara på att framgångskedjan nummer ett i USA, Chipotle Mexican Grill, ska få upp ögonen för Sverige. Vid sidan av de stora etableringarna, dyker allt fler etniska snabbmatsställen upp som breddar utbudet och kvaliteten.
Sakta men säkert håller synen på snabbmat att förändras; att begreppet snabbmat inte har ett dugg att göra med kvaliteten utan att att det handlar om en serveringsform. Snabbmat kan vara vad som helst bara den serveras relativt snabbt, går enkelt att äta och är prisvärd. Nyligen såg jag en skylt i spanska Valencia ovanför ingången till en salladsbar. Där stod att ”we don´t serve fast food, we serve fresh food – as fast as we can”. Inte ens dom hade fattat galoppen...

Apropå 2015. Det blir ett spännande år för våra branschfrågor. Det börjar med mässan Fastfood&Café i januari på Kistamässan. Där delar vi återigen ut Fast Food Awards i sju klasser (läs mer om finalisterna i tidningen). Aldrig tidigare har konkurrensen varit så hård. Kom gärna och hylla dina favoriter den 27 januari.
2015 breddar vi också Pizza-SM genom att införa två semifinaler, i södra- och i Mellansverige, för att engagera ännu fler pizzabagare/pizzerior. Själva finalen hålls på Fastfood&Cafémässan i Göteborg i början av september.

En annan stor nyhet för nästa år är golftävlingen Restauranggolfen som kommer att spelas på Båstad GK, gamla banan, den 22 juni. Det beror på att vårt företag Mentor Communications AB med ett stort antal olika bransctidningar, bland annat Fast Food Magazine och RS, startade något vi kallar Entreprenörsveckan i Båstad, i år i juni. Vi ska göra detta till en tradition i stil med Almedalsveckan.
Tanken är att samla entreprenörer från olika branscher för att diskutera specifika branschfrågor. Vi vet att det just i restaurangbranschen finns många duktiga golfare. För vår del, Fast Food Magazine och RS, kommer vi den 23 juni, att genomföra flera seminarier som du inte vill missa.
Så fira midsommar i lugn och ro. Sätt dig sedan i bilen, på tåget eller flyget, och ta dig till Båstad. Jag kan lova spännande, utvecklande och roliga dagar.

Anders Örnevall, chefredaktör

anders.ornevall@mentoronline.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079