Fler jobb efter tre år med sänkt restaurangmoms

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Visita redovisar effekterna av den sänkta momsen på restaurangmat. Trots tre år av lågkonjunktur och hög arbetslöshet har motsvarande 13 000 fler helårsanställningar skapats inom restaurangföretagen. Visitas bedömning är att 8 300 av dessa har tillkommit som en direkt följd av den sänkta momsen.

– Denna rapport är den mest aktuella studien och visar hur många jobb momssänkningen har genererat. Då det saknas uppdaterade utvärderingar är det överraskande att OECD i den nyligen publicerade Sverigerapporten baserar sina slutsatser på gamla rapporter, säger Eva Östling, vd på Visita i ett pressmeddelande.

Den sänkta momsen på restaurang- och cateringtjänster har lett till att prisnivån på restaurangtjänster var klart lägre än vad den skulle varit om momsen inte hade sänkts. Detta har i sin tur lett till att omsättningsnivån i restaurangbranschen är betydligt högre än vad den skulle varit om momsen inte sänkts. Det är detta som lett till att antalet jobb i restaurangbranschen ökat avsevärt de senaste tre åren.

– Fler jobb för unga och bättre integration är två av de största utmaningarna som Sverige står inför. Våra företag skapar både nya jobb för unga och är även en väg in i på arbetsmarknaden för utlandsfödda med låg utbildning, avslutar Eva Östling.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149