23948sdkhjf

Restaurangbranschen forsätter uppåt, trafiknära matservice backar

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 4,5 procent under februari 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 8,6 procent enligt månadens statistik från SCB.



Restaurangernas försäljningsvolym steg med 4,5 procent under februari 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 8,6 procent enligt Restaurangindex.

I en kommentar säger Visita och DLF följande:

Restaurangomsättningen ökade med 7,1 procent i februari 2015 jämfört med februari 2014 och i volym med 4,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,5 procent.

Omsättningstillväxten på restaurangmarknaden har under de första månaderna 2015 varit mycket stark. Tillväxten i februari jämfört med februari föregående år var marginellt lägre än i januari jämfört med januari föregående år. Tillväxten var god i samtliga restaurangkategorier utom en under februari. Bäst var tillväxten bland hotellrestauranger på 11,1 procent.

Trafiknära restauranger backar
Precis som i januari var det i februari restaurangkategorin trafiknära restauranger som utvecklas svagast. Omsättningen krympte med 2,9 procent jämfört med februari 2014. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade mellan januari 2015 och februari 2015, med cirka 0,4 procent, och låg i februari 2015 3,7 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Snabbmat och kaféer ökar:
Försäljningsvolymen inom hotellens restaurangförsäljning ökade med 8,6 procent i februari, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Kaféer/konditorier ökade sin försäljningsvolym med 6,2 procent i februari. Den kategori med svagast utveckling var trafiknära restauranger, vars försäljningsvolym minskade med 5,2 procent.

Bäst tillväxt i hotellrestauranger

Den enskilt högsta utvecklingen hittills under 2015 har varit i kategorin hotellens restaurangförsäljning. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 6,9 procent. Trafiknära restauranger är den kategori som har den svagaste ökningen under 2015, -4,6 procent enligt SCB.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.21