23948sdkhjf

Restaurangbranschen forsätter uppåt, trafiknära matservice backar

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 4,5 procent under februari 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 8,6 procent enligt månadens statistik från SCB.


Restaurangernas försäljningsvolym steg med 4,5 procent under februari 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 8,6 procent enligt Restaurangindex.

I en kommentar säger Visita och DLF följande:

Restaurangomsättningen ökade med 7,1 procent i februari 2015 jämfört med februari 2014 och i volym med 4,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,5 procent.

Omsättningstillväxten på restaurangmarknaden har under de första månaderna 2015 varit mycket stark. Tillväxten i februari jämfört med februari föregående år var marginellt lägre än i januari jämfört med januari föregående år. Tillväxten var god i samtliga restaurangkategorier utom en under februari. Bäst var tillväxten bland hotellrestauranger på 11,1 procent.

Trafiknära restauranger backar
Precis som i januari var det i februari restaurangkategorin trafiknära restauranger som utvecklas svagast. Omsättningen krympte med 2,9 procent jämfört med februari 2014. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade mellan januari 2015 och februari 2015, med cirka 0,4 procent, och låg i februari 2015 3,7 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Snabbmat och kaféer ökar:
Försäljningsvolymen inom hotellens restaurangförsäljning ökade med 8,6 procent i februari, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Kaféer/konditorier ökade sin försäljningsvolym med 6,2 procent i februari. Den kategori med svagast utveckling var trafiknära restauranger, vars försäljningsvolym minskade med 5,2 procent.

Bäst tillväxt i hotellrestauranger

Den enskilt högsta utvecklingen hittills under 2015 har varit i kategorin hotellens restaurangförsäljning. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 6,9 procent. Trafiknära restauranger är den kategori som har den svagaste ökningen under 2015, -4,6 procent enligt SCB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073