Restaurangbranschen forsätter uppåt, trafiknära matservice backar

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 4,5 procent under februari 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 8,6 procent enligt månadens statistik från SCB.



Restaurangernas försäljningsvolym steg med 4,5 procent under februari 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 8,6 procent enligt Restaurangindex.

I en kommentar säger Visita och DLF följande:

Restaurangomsättningen ökade med 7,1 procent i februari 2015 jämfört med februari 2014 och i volym med 4,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,5 procent.

Omsättningstillväxten på restaurangmarknaden har under de första månaderna 2015 varit mycket stark. Tillväxten i februari jämfört med februari föregående år var marginellt lägre än i januari jämfört med januari föregående år. Tillväxten var god i samtliga restaurangkategorier utom en under februari. Bäst var tillväxten bland hotellrestauranger på 11,1 procent.

Trafiknära restauranger backar
Precis som i januari var det i februari restaurangkategorin trafiknära restauranger som utvecklas svagast. Omsättningen krympte med 2,9 procent jämfört med februari 2014. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade mellan januari 2015 och februari 2015, med cirka 0,4 procent, och låg i februari 2015 3,7 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Snabbmat och kaféer ökar:
Försäljningsvolymen inom hotellens restaurangförsäljning ökade med 8,6 procent i februari, vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Kaféer/konditorier ökade sin försäljningsvolym med 6,2 procent i februari. Den kategori med svagast utveckling var trafiknära restauranger, vars försäljningsvolym minskade med 5,2 procent.

Bäst tillväxt i hotellrestauranger

Den enskilt högsta utvecklingen hittills under 2015 har varit i kategorin hotellens restaurangförsäljning. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 6,9 procent. Trafiknära restauranger är den kategori som har den svagaste ökningen under 2015, -4,6 procent enligt SCB.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179