23948sdkhjf

70 miljoner till Visit Sweden

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Regeringen satsar 70 extra miljoner för att locka fler utländska turister till Sverige. De ökade anslagen innebär att Visit Sweden nu kan sätta igång med flera projekt som stått på kö.


Regeringen gör en ny satsning för att marknadsföra Sverige utomlands och därigenom öka den utländska turismen. Näringsminister Mikael Damberg (S) informerar om att sammanlagt 70 miljoner kronor ska delas ut till kommunikationsföretaget Visit Sweden under de kommande tre åren. Under 2015 ska 30 miljoner kronor delas ut och därefter ska 20 miljoner kronor delas ut per år fram till 2017.
Detta är dock en sänkning med 10 miljoner i jämförelse med föregående budget.

Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands på statens och svensk besöksnärings uppdrag. I pressmeddelandet skriver företaget att det ser en stor potential för fler besökare till Sverige. Både när det gäller att få fler besökare hit och när det gäller att förlänga vistelsen hos de som kommer.

– Vi har samarbeten som står på kö, exempelvis ökar vi investeringarna i tillväxtmarknader som Kina och Indien. En annan del som är intressant är att vi har många dagsbesök till Sverige och nu kommer vi satsa ännu mer att få endagsresenärerna att stanna en dag. Till exempel locka med shoppingturism, exempelvis i samarbete med rederier, säger Thomas Brühl.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153