23948sdkhjf

70 miljoner till Visit Sweden

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Regeringen satsar 70 extra miljoner för att locka fler utländska turister till Sverige. De ökade anslagen innebär att Visit Sweden nu kan sätta igång med flera projekt som stått på kö.


Regeringen gör en ny satsning för att marknadsföra Sverige utomlands och därigenom öka den utländska turismen. Näringsminister Mikael Damberg (S) informerar om att sammanlagt 70 miljoner kronor ska delas ut till kommunikationsföretaget Visit Sweden under de kommande tre åren. Under 2015 ska 30 miljoner kronor delas ut och därefter ska 20 miljoner kronor delas ut per år fram till 2017.
Detta är dock en sänkning med 10 miljoner i jämförelse med föregående budget.

Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands på statens och svensk besöksnärings uppdrag. I pressmeddelandet skriver företaget att det ser en stor potential för fler besökare till Sverige. Både när det gäller att få fler besökare hit och när det gäller att förlänga vistelsen hos de som kommer.

– Vi har samarbeten som står på kö, exempelvis ökar vi investeringarna i tillväxtmarknader som Kina och Indien. En annan del som är intressant är att vi har många dagsbesök till Sverige och nu kommer vi satsa ännu mer att få endagsresenärerna att stanna en dag. Till exempel locka med shoppingturism, exempelvis i samarbete med rederier, säger Thomas Brühl.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Nyhetsbrev

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Arkiv

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Pizza Hut tappar långvarig vd

Cateringföretag vill expandera

Ny grillrestaurang på Avenyn

The Prime Grill del av en förnyelseprocess som pågår i hela området.

Antalet krogkonkurser ökade kraftigt 2018

Svenska Ägg: Det finns en marknad för hönskött

Sju av tio svenskar äter eller kan tänka sig äta hönskött, enligt undersökning.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Lanserar ersättning för plastsugrör

Ny Sushi Yama i Linköping

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.092