70 miljoner till Visit Sweden

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Regeringen satsar 70 extra miljoner för att locka fler utländska turister till Sverige. De ökade anslagen innebär att Visit Sweden nu kan sätta igång med flera projekt som stått på kö.


Regeringen gör en ny satsning för att marknadsföra Sverige utomlands och därigenom öka den utländska turismen. Näringsminister Mikael Damberg (S) informerar om att sammanlagt 70 miljoner kronor ska delas ut till kommunikationsföretaget Visit Sweden under de kommande tre åren. Under 2015 ska 30 miljoner kronor delas ut och därefter ska 20 miljoner kronor delas ut per år fram till 2017.
Detta är dock en sänkning med 10 miljoner i jämförelse med föregående budget.

Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands på statens och svensk besöksnärings uppdrag. I pressmeddelandet skriver företaget att det ser en stor potential för fler besökare till Sverige. Både när det gäller att få fler besökare hit och när det gäller att förlänga vistelsen hos de som kommer.

– Vi har samarbeten som står på kö, exempelvis ökar vi investeringarna i tillväxtmarknader som Kina och Indien. En annan del som är intressant är att vi har många dagsbesök till Sverige och nu kommer vi satsa ännu mer att få endagsresenärerna att stanna en dag. Till exempel locka med shoppingturism, exempelvis i samarbete med rederier, säger Thomas Brühl.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138