23948sdkhjf

70 miljoner till Visit Sweden

Regeringen satsar 70 extra miljoner för att locka fler utländska turister till Sverige. De ökade anslagen innebär att Visit Sweden nu kan sätta igång med flera projekt som stått på kö.

Regeringen gör en ny satsning för att marknadsföra Sverige utomlands och därigenom öka den utländska turismen. Näringsminister Mikael Damberg (S) informerar om att sammanlagt 70 miljoner kronor ska delas ut till kommunikationsföretaget Visit Sweden under de kommande tre åren. Under 2015 ska 30 miljoner kronor delas ut och därefter ska 20 miljoner kronor delas ut per år fram till 2017.
Detta är dock en sänkning med 10 miljoner i jämförelse med föregående budget.

Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands på statens och svensk besöksnärings uppdrag. I pressmeddelandet skriver företaget att det ser en stor potential för fler besökare till Sverige. Både när det gäller att få fler besökare hit och när det gäller att förlänga vistelsen hos de som kommer.

– Vi har samarbeten som står på kö, exempelvis ökar vi investeringarna i tillväxtmarknader som Kina och Indien. En annan del som är intressant är att vi har många dagsbesök till Sverige och nu kommer vi satsa ännu mer att få endagsresenärerna att stanna en dag. Till exempel locka med shoppingturism, exempelvis i samarbete med rederier, säger Thomas Brühl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08