Restaurangakademien köper Årets Kock

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Restaurangakademien förvärvar Årets Kock AB av Svensk Mjölk och blir därmed ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien.

https://soundcloud.com/lisbeth-rauden/kopet-sakrar-framtiden-for-arets-kock-hanna-halpern-vd-ra

Restaurangakademien har träffat avtal om att köpa Årets Kock AB av Svensk Mjölk. Bolaget Årets Kock AB står bakom tävlingen Årets Kock, som startades 1983 av de svenska mejeriföretagens branschorganisation Svensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och med stöd av Tore Wretman. I dag är Årets Kock det svenska mästerskapet i professionell matlagning och Sveriges mest prestigefulla matlagningstävling. Föreningen Årets Kock som består av de tidigare vinnarna av Årets Kock ser positivt på det nya ägarskapet.

– Restaurangakademiens köp av Årets Kock AB känns som en naturlig följd av samarbetet mellan Årets Kock och Restaurangakademien. Båda har som syfte att driva den gastronomiska utvecklingen i Sverige till världsklass och genom den här starka konstellationen tror vi på en fortsatt bra tillväxt, säger Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, ordförande Juryn Årets Kock, och Markus Aujalay, Årets Kock 2004, ordförande Föreningen Årets Kock.

Årets Kock AB kommer att drivas som ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien. Bolaget kommer även i fortsättningen att finansieras av sponsorer.
– Köpet förändrar inte sponsorupplägget utan Årets Kock AB kommer att fortsätta vara sponsorfinansierat. Det är därför viktigt att Årets Kock är ett fristående dotterbolag till Restaurangakademien, säger Hanna Halpern, redan tidigare vd för både Restaurangakademien och Årets Kock.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149