Enorm tillväxt lockar riskkapital

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Restaurangbranschen i Sverige spås växa med 50 miljarder kronor eller 46 procent fram till 2020. Det blir fler nya aktörer och branschen lockar alltfler riskkapitalister som vill tjäna pengar i den här branschen som faktiskt uppfattas som både rolig och spännande.
Ledorden de kommande åren är urbanisering, hälsofokus och digitalisering vilket betyder att inflyttningen till städerna fortsätter där den nya generationen tar hand om sin hälsa på ett helt annat sätt än tidigare, man ska leva ungt, i en alltmer uppkopplad värld. Detta ställer krav på vår bransch. Den saken är klar. Detta och mycket mer berättade Egil Bråthe, vd på Movement Consulting på DLF-dagen för en tid sedan. De kommande trenderna bekräftades också av Wayne Edwards, The Food People, som även han pratade om framtiden. Han pekade också särskilt på den streetfood revolution som inletts worldwide. Han myntade också ett nytt begrepp, Haute casual, vilket ger en fingervisning om vart den traditionella snabbmaten är på väg.

Ett tips. Boka in Båstad veckan efter midsommar, särskilt 23 juni. Då genomför vi två halvdagars branschseminarier. Det ena med fokus på branschstatistik, siffror och analyser tillsammans med Delfi Marknadspartner som presenterar Fastfoodguiden 2015. Förutom fakta, kan ni lyssna till några av de mest framgångsrika företagen i branschen.

Det andra handlar om mat och hälsa under rubriken ”Så fångar fastfood hälsovågen”. Här inleder den kände professorn Stephan Rössner med en exposé över hälsoläget i Sverige med utgångspunkt från fetma, sockerdiskussion och sjukvårdskostnader. Han kommer inte att skräda orden. Det vet jag. Möt också några branschföretag som tagit det här med hälsa på allvar.

Min kollega RS (Restauranger & Storkök) har också två halvdagsseminarier denna dag. Det ena handlar om ”Nya arenor för restauranger”, det vill säga att maten blir allt viktigare ”dragare” på köpcentra och gallerior. Det andra handlar om hur man ska kunna tjäna pengar på krogen. Det är bara att plocka sina egna godbitar den här dagen. Alla seminarier är också avgiftsfria.

Skulle du dessutom spela golf så har vi tagit initiativet till att starta en golftävling för hela branschen som heter Restauranggolfen. Den spelas dagen innan, den 22 juni, med start klockan 13, på Båstads anrika, gamla bana. Och den golfen bjuder vi på!
Så här kan du göra ett klipp innan semestern. Först avkopplande golftävling, en övernattning och en seminariedag. Hoppas vi ses i Båstad snart!

För mer information och anmälan: www.entreprenorsveckanbastad.se


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125