– Samtidigt har allt fler konsumenter börjat ifrågasätta de stora internationella snabbmatskedjornas ständiga prispress, fortsätter Richard Bergfors. De efterfrågar i allt högre utsträckning kvalitet framför lågt pris och snabbhet. Detta har i sin tur lett till att branschen över hela världen utvecklas och tar en helt ny riktning. Nya kedjor har utmanat de etablerade kedjorna och snabbt skördat framgångar. I USA har till exempel Shake Schack blivit en börsraket.
Förutom att de stora kedjorna har utvecklat sitt premiumsegment, har Max också kompletterat sitt Friscobröd med ett briochebröd.
– Vi landade i brioche. Det är ett bröd med lätt och fluffig struktur och en bra textur som passar till hamburgare. Brödet suger upp köttsafterna och smöret i brödet bidrar till att lyfta och förstärka smakerna menar Richard Bergfors.
Inspirationen till briochebrödet hittade Richard Bergfors bland annat på restaurangen Paris-New York, i Paris, och på Au Cheval i Chicago. Han reser ofta och äter minst en hamburgare varje dag. Dels för att han tycker att det är gott och dels för att hålla sig uppdaterad om smakkombinationer och trender.