Lyxigare snabbmat

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

– Snabbmatsätande ökar samtidigt som konsumenterna blir allt mer medvetna och ställer högre krav på råvaror och kvalitet. Snabbmaten har blivit allt lyxigare och snabbmatsbranschens utveckling går mot en allt mer utbredd premiumisering, menar Max vd Richard Bergfors.

– Samtidigt har allt fler konsumenter börjat ifrågasätta de stora internationella snabbmatskedjornas ständiga prispress, fortsätter Richard Bergfors. De efterfrågar i allt högre utsträckning kvalitet framför lågt pris och snabbhet. Detta har i sin tur lett till att branschen över hela världen utvecklas och tar en helt ny riktning. Nya kedjor har utmanat de etablerade kedjorna och snabbt skördat framgångar. I USA har till exempel Shake Schack blivit en börsraket.

Förutom att de stora kedjorna har utvecklat sitt premiumsegment, har Max också kompletterat sitt Friscobröd med ett briochebröd.

– Vi landade i brioche. Det är ett bröd med lätt och fluffig struktur och en bra textur som passar till hamburgare. Brödet suger upp köttsafterna och smöret i brödet bidrar till att lyfta och förstärka smakerna menar Richard Bergfors.

Inspirationen till briochebrödet hittade Richard Bergfors bland annat på restaurangen Paris-New York, i Paris, och på Au Cheval i Chicago. Han reser ofta och äter minst en hamburgare varje dag. Dels för att han tycker att det är gott och dels för att hålla sig uppdaterad om smakkombinationer och trender.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132