Mat och dryck populärt på YouTube

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Carlsberg, Max och Estrella bäst på att synas på YouTube inom segementet mat och dryck.

YouTop100 Sweden åskådliggör svenska företags effektivitet i användandet av sin YouTube-kanal och genomförs för andra året i rad. Urval för 2015 års undersökning var 600 av Sveriges ledande företag. Av dessa hade 309 företag en aktiv YouTube-kanal, det vill säga en kanal som uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Dessa kanaler undersöktes under april 2015 och står till grund för YouTop100-rankingen. Variabler som undersöktes var totala antalet videor samt visningar per video.

Kategorin mat- och dryck är mest effektiv när det gäller YouTube med 19 av 34 företag på topp 100-listan med Carlsberg (placering 2), Max (placering 6) och Estrella (placering 7).

– Inte helt oväntat, tycker Johan Fernstedt, digital broadcast specialist på företaget Chimney som genomfört undersökningen. Han tillägger även att det som är intressant är att väldigt olika typer av bolag finns i toppen med olika strategier. Vissa lägger upp sina reklamfilmer rakt av medan andra, som Absolut, satsar mycket på storytelling.

Övriga företag inom mat och dryck som har placerat sig är bland andra:
The Absolut Company (8)
Semper (10)
Systembolaget (11)
Polarbröd (12)
Santa Maria (16)


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

Nyhetsbrev

De tävlar i Årets bagare

Arkiv

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Sänd till en kollega

0.19