En långsam tillväxt i servicehandeln

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food visar att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,1 procent under det andra kvartalet 2015. Bäst går det för delbranschen Café.

Samtliga delbranscher i Servicehandelsindex förutom Minilivs uppvisade positiv försäljningstillväxt under det andra kvartalet 2015. För Trafikbutikerna var utvecklingen dock svag och landade på 0,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Delbranscherna Café, Spel & Tobak och Fast Food uppvisade däremot starkare tillväxttal. Delbranschernas försäljning ökade med 3,4 procent, 2,3 procent respektive 1,8 procent. Svagast utveckling hade Minilivs vars försäljning minskade med 6,8 procent.

– Som väntat var servicehandelns försäljningstillväxt något lägre under andra kvartalet, då branschen mötte mycket starka jämförelsetal från föregående år. Sett över första halvåret kan vi dock konstatera att fyra av fem delbranscher har ökat sin försäljning. Branschen har som mål att kraftigt öka varuförsäljningen under den närmaste sexårsperioden så vi har fortfarande mycket arbete framför oss, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Servicehandlarnas framtidstro ökade med tre procentenheter mellan det första och andra kvartalet 2015. Detta trots att servicehandelns försäljning växte med försiktiga 0,1 procent. Den stigande framtidstron under det andra kvartalet förklaras främst av att kedjeaktörerna blivit mer optimistiska inför framtiden. Framtidstron hos de enskilda näringsidkarna minskade däremot mellan kvartalen. Framtidstron för hela branschen ligger nu på 28 procentenheter, vilket innebär en övervikt om 28 procent för optimisterna över pessimisterna.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159