Myllymäki i tre-stjärnig satsning med Svenska Brasserier

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Tommy Myllymäki, blir kökschef och förmodligen delägare i en ny ambitiös restaurang på Djurgården tillsammans med PG Nilsson, Svenska Brasserier. Målet är tre Michelinstjärnor.

Tommy Myllymäki har knappt hunnit hänga av sig bronsmedaljen från Bocuse tidigare i år förrän han går in i ett nytt projekt.

Långt gångna planer finns på en ny restaurang tillsammans med Svenska Brasseriers huvudägare PG Nilsson. Platsen är Djurgården i Stockholm och ambitionerna höga - tre Michelinstjärnor är målet.

Byggnationen startar snart. Tommy Myllymäki blir kökschef och förmodligen delägare och han kommer även att ge sitt namn åt krogen kan man läsa i Gastronomisk kalender 2016.

Tommy Myllymäki är sedan tidigare kopplad till Svenska Brasserier i egenskap av dess kreative ledare. Han har ett brons och ett silver från världsfinalen i Bocuse d´Or samt tog vann den europeiska finalen av Bocuse 2014. Myllymäki blev Årets kock 2007.

Svenska Brasserier omsätter cirka en halv miljard och driver restaurangerna Sture Hof, Brillo, Luzette samt Riche.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131