23948sdkhjf

Menigo sätter ambitiösa miljömål

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Idag på Nordic Organic Food Fair presenterar Menigo sina nya mål för ekologiskt och miljömärkt. Till 2020 ska 20 procent av livsmedelsförsäljningen vara ekologisk och 20 procent av den totala försäljningen vara ekologisk eller miljömärkt.

Efterfrågan på ekologiska och miljömärkta produkter ökar hela tiden. Drivande i utvecklingen är offentlig sektor, men även bland privata aktörer ökar efterfrågan.

– Om vi ska kunna möta efterfrågan behöver vi se långsiktigt på vårt ekologiska och miljömärkta sortiment. Med våra nya mål för 2020 blir det lättare att sätta långsiktiga strategier och planer för att fortsätta att ligga i framkant, säger Jenny Pränting Rådeström, chef marknad och kvalitet, Menigo.

Menigo har valt att harmonisera sina mål med Organic Swedens målsättningar, där 20 procent av livsmedelsförsäljningen ska vara ekologisk till 2020. Dessutom har Menigo valt att lägga till att 20 procent av den totala försäljningen, inklusive restaurangutrustning och non-food, ska vara ekologisk eller miljömärkt till år 2020.

– Våra mål innebär att vi kommer jobba även med leverantörer för att säkra ökad tillgång på de efterfrågade produkterna, avslutar Jenny Pränting Rådeström.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mr Cake till Göteborg

De kan bli bästa krog på White Guides gala

KFC-chef dömd för diskriminering

130 år gammalt bageri räddas

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Nyhetsbrev

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Arkiv

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Ny Brisket & Friends-krog med egen öl

Prisade krögare tar sitt grillkoncept till Stockholms city.

30-40 nya restauranger i McDonald's femårsplan

Menigo omorganiserar och varslar

Här öppnar Max-restaurang nummer 122

Etablerar sig i Västervik – och snart öppnar den första restaurangen på Södermalm.

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Svampgruvan i Kiruna stängs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.089