Menigo sätter ambitiösa miljömål

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Idag på Nordic Organic Food Fair presenterar Menigo sina nya mål för ekologiskt och miljömärkt. Till 2020 ska 20 procent av livsmedelsförsäljningen vara ekologisk och 20 procent av den totala försäljningen vara ekologisk eller miljömärkt.

Efterfrågan på ekologiska och miljömärkta produkter ökar hela tiden. Drivande i utvecklingen är offentlig sektor, men även bland privata aktörer ökar efterfrågan.

– Om vi ska kunna möta efterfrågan behöver vi se långsiktigt på vårt ekologiska och miljömärkta sortiment. Med våra nya mål för 2020 blir det lättare att sätta långsiktiga strategier och planer för att fortsätta att ligga i framkant, säger Jenny Pränting Rådeström, chef marknad och kvalitet, Menigo.

Menigo har valt att harmonisera sina mål med Organic Swedens målsättningar, där 20 procent av livsmedelsförsäljningen ska vara ekologisk till 2020. Dessutom har Menigo valt att lägga till att 20 procent av den totala försäljningen, inklusive restaurangutrustning och non-food, ska vara ekologisk eller miljömärkt till år 2020.

– Våra mål innebär att vi kommer jobba även med leverantörer för att säkra ökad tillgång på de efterfrågade produkterna, avslutar Jenny Pränting Rådeström.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119