23948sdkhjf

Menigo sätter ambitiösa miljömål

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Idag på Nordic Organic Food Fair presenterar Menigo sina nya mål för ekologiskt och miljömärkt. Till 2020 ska 20 procent av livsmedelsförsäljningen vara ekologisk och 20 procent av den totala försäljningen vara ekologisk eller miljömärkt.

Efterfrågan på ekologiska och miljömärkta produkter ökar hela tiden. Drivande i utvecklingen är offentlig sektor, men även bland privata aktörer ökar efterfrågan.

– Om vi ska kunna möta efterfrågan behöver vi se långsiktigt på vårt ekologiska och miljömärkta sortiment. Med våra nya mål för 2020 blir det lättare att sätta långsiktiga strategier och planer för att fortsätta att ligga i framkant, säger Jenny Pränting Rådeström, chef marknad och kvalitet, Menigo.

Menigo har valt att harmonisera sina mål med Organic Swedens målsättningar, där 20 procent av livsmedelsförsäljningen ska vara ekologisk till 2020. Dessutom har Menigo valt att lägga till att 20 procent av den totala försäljningen, inklusive restaurangutrustning och non-food, ska vara ekologisk eller miljömärkt till år 2020.

– Våra mål innebär att vi kommer jobba även med leverantörer för att säkra ökad tillgång på de efterfrågade produkterna, avslutar Jenny Pränting Rådeström.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Arkiv

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157