Menigo sätter ambitiösa miljömål

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Idag på Nordic Organic Food Fair presenterar Menigo sina nya mål för ekologiskt och miljömärkt. Till 2020 ska 20 procent av livsmedelsförsäljningen vara ekologisk och 20 procent av den totala försäljningen vara ekologisk eller miljömärkt.

Efterfrågan på ekologiska och miljömärkta produkter ökar hela tiden. Drivande i utvecklingen är offentlig sektor, men även bland privata aktörer ökar efterfrågan.

– Om vi ska kunna möta efterfrågan behöver vi se långsiktigt på vårt ekologiska och miljömärkta sortiment. Med våra nya mål för 2020 blir det lättare att sätta långsiktiga strategier och planer för att fortsätta att ligga i framkant, säger Jenny Pränting Rådeström, chef marknad och kvalitet, Menigo.

Menigo har valt att harmonisera sina mål med Organic Swedens målsättningar, där 20 procent av livsmedelsförsäljningen ska vara ekologisk till 2020. Dessutom har Menigo valt att lägga till att 20 procent av den totala försäljningen, inklusive restaurangutrustning och non-food, ska vara ekologisk eller miljömärkt till år 2020.

– Våra mål innebär att vi kommer jobba även med leverantörer för att säkra ökad tillgång på de efterfrågade produkterna, avslutar Jenny Pränting Rådeström.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska cafékedjan till Kina

Blir kedjans största avtal genom tiderna.

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

Nyhetsbrev

Nya Restaurang Artilleriet öppnad

Trio ligger bakom ny restaurangsatsning i Armémuseum på Östermalm i Stockholm.

Arkiv

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

Restaurangutbildning samlas och får nya lokaler

Wolt till Gävle

Då presenteras de 32 som kvalar

Växjö-café hamnar högst

Vinhus på tillfälligt besök

Pop up-vinhus för rosévinet Cuvée Madame öppnar i Stockholm.

Australiensiska munkar kommer till Sverige

Kedjan lanserar första butiken i landet.

Sommelier-mästaren från Göteborg

Egna krav på sig själv är utvecklande, menar Emma Ziemann som nyligen kammade hem SM i Sommellerie. Möt henne i Prata Mat.

Tredje Max på orten

Erfaren vd tar över Fazer bageri

Tidigare vd för Biltema och Stockmann utses till ny vd för svenska bageriverksamheten.

Efter Ica – Handplockade matentreprenörer

Nu är ett nytt koncept klart för NK Saluhall som nu byggs om och välkomnar enskilda matentreprenörer. Varuhuset ska skapa ”gastromisk hub”.

Han är årets Alkoholnormsutmanare

Utmärkelsen delas ut av IOGT-NTO i samband med firandet av folknykterhetens dag på Skansen .

Svensk tar hög post i europeisk branschorganisation

Från Lund till Malmö

Stureplansgruppen öppnar Bank Hotel

I augusti öppnar restaurang- och hotellkoncernens nya hotell vid Nybroviken i Stockholm.

Martin & Servera möblerar om - Ska bli mer lokala

Koncernen omorganiserar inom affärsområdet Restauranghandel.

Ny kökschef på Hotell Mossbylund

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Restaurangerna fortsätter att växa

Nestlé och Starbucks ingår allians

Dominos till Rosengård

Han lämnar Axfood Snabbgross

McDonalds + Ubereats = sant

Kasai öppnar i Mood

Kasai öppnar i Mood

Vem blir årets Lily Bollinger?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141