Hälsa, "pop up" och kultur viktiga trender i krogbranschen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Flera intressanta samtida tendenser avspeglas som en gemensam nämnare hos vinnarna på Årets Restauranggala. Hälsa är inget som betyder asketisk mat längre – det kan man konstatera genom att Fotografiskas Restaurang i Stockholm fick pris både i kategorin Årets Hälsokoncept och Årets smaksättare.

– Även Årets Framtidslöfte Fabian Kalf Hansen belönades för sin konsekventa och passionerad satsning på ekologiskt och hälsosamt, säger Lisbeth Rauden, chefredaktör för tidningen Restauranger & Storkök som anordnar Restauranggalan.

Innovationer och nyskapande är som alltid i fokus på Restauranggalan. Där kan vi konstatera att popup-trenden vinner starkt. Ett exempel är Bottle, vinnare av Årets Barkoncept som skapar popup-barer. Årets Innovatör och Årets Sommelier Daniel Crespi spinner också på popup-trenden.

Kulturen är en riktig vinnare detta år. Dels har vi den nya kategorin Årets Kulturrestaurang och dels har vi det faktum att Fotografiskas Restaurang tog pris i två kategorier. Vinnaren av Årets Kulturrestaurang, Lanthandelns Espresso, finns inte bara i konst- och kultursammanhang utan även i högskolekontext.

– Det är ett tecken på att den högre utbildningen verkligen börjar inse betydelsen av "mens sana in corpore sano" – en sund själ i en sund kropp, säger Lisbeth Rauden.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131