Restaurangtillväxten fortsätter

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 0,9 procent under september 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för snabbmats­restaurangerna, som ökade med 9,1 procent enligt senaste statistiken från SCB. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,8 procent i september, jämfört med samma månad 2014.

De flesta restaurangkategorier visar positiva försäljningsvolymer under september månad. Fram för allt snabbmatsrestaurangerna (+9,1 procent) och nöjesrestaurangerna (+7,0 procent). Hotellens restauranger är den kategori som haft starkast utveckling hittills under 2015, 6,0 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,8 procent i september, jämfört med samma månad 2014.

Enligt Visitas och DLF:s kommentar förklaras tillväxten av den mycket starka turistsommaren i Sverige med rekordbeläggning på hotellen.
Det är stora i skillnader i tillväxten mellan de olika restaurangsegmenten. Snabbmatssektorn växte med över 10 procent för tredje månaden i rad i september. Medan tillbakagången i trafiknära restaurangerna fortsätter och omsättningen fortsatte att minska kraftigt jämfört med motsvarande månad 2014.

Tillväxten i volym tredje kvartalet ökade med 2,1 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Detta trots en svag utveckling i september och ett starkt jämförelsekvartal 2014. Värt att notera är att det skett en revidering uppåt av omsättningsutvecklingen i juli och augusti.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade mellan augusti 2015 och september 2015 med 0,2 procent, och låg i september 2015 5,4 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Länk till hela pressmeddelandet:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Inrikeshandel/Omsattning-inom-tjanstesektorn/6629/6636/Behallare-for-Press/395337/

Restaurangindex är ett index s om publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Nyhetsbrev

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Arkiv

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Från Orkla till Klädesholmen

Nytt kafé på Friends

Stockholm Live och Zoégas i samarbete.

Ny ordförande för Fiskbranschen

Svenska kafékedjan till Kina

Blir kedjans största avtal genom tiderna.

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Restaurangerna fortsätter att växa

Nestlé och Starbucks ingår allians

Dominos till Rosengård

Han lämnar Axfood Snabbgross

McDonalds + Ubereats = sant

Kasai öppnar i Mood

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129