Sänkt restaurangmoms skapade 6000 nya jobb

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Statliga Konjunkturinstitutet redovisar i en rapport att den sänkta restaurang- och cateringmomsen, innebär att cirka 6 000 fler personer är sysselsatta inom branschen än vad som hade varit fallet utan momssänkningen. Här finns också många utlandsfödda som fått möjlighet att komma in på arbetsmarknaden.

Det huvudsakliga syftet med den sänkta momsen på restaurangmat var att få in fler personer som står långt ifrån arbetsmarknaden i arbete. Branschen och Visita utlovade många nya jobb till unga och utlandsfödda om sänkningen genomfördes. Två grupper där det finns relativt många personer som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

– När restaurangmomsen sänktes till samma nivå som för livsmedel skapar branschen tusentals jobb som behövs för att få fart på integrationen, säger Visitas vd Eva Östling.

Behovet av enkla jobb är stort i Sverige. Sverige har dock minst andel enkla jobb (krav på särskilda kvalifikationer) i hela EU. 2014 var andelen enkla jobb i Sverige cirka fem procent. En stor andel av jobben i restaurangbranschen är ”enkla”, d v s inga direkta krav på utbildning eller erfarenhet ställs.

Under 2012 och 2013 gick ca 45 procent av jobben inom restaurangnäringen till personer 24 år och yngre och 45 procent av jobben till personer som inte var födda i Sverige. Av de utlandsfödda gick 60 procent av jobben till personer födda i Asien/Mellanöstern och 12 procent till personer födda i Afrika.

– Restaurangnäringen ger en möjlighet för utlandsfödda utan arbetslivserfarenhet att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Eva Östling VD Visita.

Besöksnäringen är en framtidsbransch med stor potential att växa. Ett ständigt växande resande såväl internationellt som inhemskt gör att efterfrågan på besöksnäringens tjänster ökar. Besöksnäringen i Sverige är i ett europeiskt perspektiv relativt liten men tillväxten är god. Når besöksnäringen upp i en genomsnittlig storlek i Europa och fortsätter att behålla marknadsandelar på denna växande marknad, kommer branschen att skapa 1 000-tals nya jobb de närmaste 10 åren.

– Potentialen att skapa jobb inom besöksnäringen är fortsatt stor. Med rätta förutsättningar genererar våra företag jobb, tillväxt och framtidstro i hela Sverige, avslutar Eva Östling.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Nyhetsbrev

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Arkiv

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Från Orkla till Klädesholmen

Nytt kafé på Friends

Stockholm Live och Zoégas i samarbete.

Ny ordförande för Fiskbranschen

Svenska kafékedjan till Kina

Blir kedjans största avtal genom tiderna.

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Restaurangerna fortsätter att växa

Nestlé och Starbucks ingår allians

Dominos till Rosengård

Han lämnar Axfood Snabbgross

McDonalds + Ubereats = sant

Kasai öppnar i Mood

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.477