Sänkt restaurangmoms skapade 6000 nya jobb

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Statliga Konjunkturinstitutet redovisar i en rapport att den sänkta restaurang- och cateringmomsen, innebär att cirka 6 000 fler personer är sysselsatta inom branschen än vad som hade varit fallet utan momssänkningen. Här finns också många utlandsfödda som fått möjlighet att komma in på arbetsmarknaden.

Det huvudsakliga syftet med den sänkta momsen på restaurangmat var att få in fler personer som står långt ifrån arbetsmarknaden i arbete. Branschen och Visita utlovade många nya jobb till unga och utlandsfödda om sänkningen genomfördes. Två grupper där det finns relativt många personer som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

– När restaurangmomsen sänktes till samma nivå som för livsmedel skapar branschen tusentals jobb som behövs för att få fart på integrationen, säger Visitas vd Eva Östling.

Behovet av enkla jobb är stort i Sverige. Sverige har dock minst andel enkla jobb (krav på särskilda kvalifikationer) i hela EU. 2014 var andelen enkla jobb i Sverige cirka fem procent. En stor andel av jobben i restaurangbranschen är ”enkla”, d v s inga direkta krav på utbildning eller erfarenhet ställs.

Under 2012 och 2013 gick ca 45 procent av jobben inom restaurangnäringen till personer 24 år och yngre och 45 procent av jobben till personer som inte var födda i Sverige. Av de utlandsfödda gick 60 procent av jobben till personer födda i Asien/Mellanöstern och 12 procent till personer födda i Afrika.

– Restaurangnäringen ger en möjlighet för utlandsfödda utan arbetslivserfarenhet att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Eva Östling VD Visita.

Besöksnäringen är en framtidsbransch med stor potential att växa. Ett ständigt växande resande såväl internationellt som inhemskt gör att efterfrågan på besöksnäringens tjänster ökar. Besöksnäringen i Sverige är i ett europeiskt perspektiv relativt liten men tillväxten är god. Når besöksnäringen upp i en genomsnittlig storlek i Europa och fortsätter att behålla marknadsandelar på denna växande marknad, kommer branschen att skapa 1 000-tals nya jobb de närmaste 10 åren.

– Potentialen att skapa jobb inom besöksnäringen är fortsatt stor. Med rätta förutsättningar genererar våra företag jobb, tillväxt och framtidstro i hela Sverige, avslutar Eva Östling.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135