Sänkt restaurangmoms skapade 6000 nya jobb

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Statliga Konjunkturinstitutet redovisar i en rapport att den sänkta restaurang- och cateringmomsen, innebär att cirka 6 000 fler personer är sysselsatta inom branschen än vad som hade varit fallet utan momssänkningen. Här finns också många utlandsfödda som fått möjlighet att komma in på arbetsmarknaden.

Det huvudsakliga syftet med den sänkta momsen på restaurangmat var att få in fler personer som står långt ifrån arbetsmarknaden i arbete. Branschen och Visita utlovade många nya jobb till unga och utlandsfödda om sänkningen genomfördes. Två grupper där det finns relativt många personer som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

– När restaurangmomsen sänktes till samma nivå som för livsmedel skapar branschen tusentals jobb som behövs för att få fart på integrationen, säger Visitas vd Eva Östling.

Behovet av enkla jobb är stort i Sverige. Sverige har dock minst andel enkla jobb (krav på särskilda kvalifikationer) i hela EU. 2014 var andelen enkla jobb i Sverige cirka fem procent. En stor andel av jobben i restaurangbranschen är ”enkla”, d v s inga direkta krav på utbildning eller erfarenhet ställs.

Under 2012 och 2013 gick ca 45 procent av jobben inom restaurangnäringen till personer 24 år och yngre och 45 procent av jobben till personer som inte var födda i Sverige. Av de utlandsfödda gick 60 procent av jobben till personer födda i Asien/Mellanöstern och 12 procent till personer födda i Afrika.

– Restaurangnäringen ger en möjlighet för utlandsfödda utan arbetslivserfarenhet att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Eva Östling VD Visita.

Besöksnäringen är en framtidsbransch med stor potential att växa. Ett ständigt växande resande såväl internationellt som inhemskt gör att efterfrågan på besöksnäringens tjänster ökar. Besöksnäringen i Sverige är i ett europeiskt perspektiv relativt liten men tillväxten är god. Når besöksnäringen upp i en genomsnittlig storlek i Europa och fortsätter att behålla marknadsandelar på denna växande marknad, kommer branschen att skapa 1 000-tals nya jobb de närmaste 10 åren.

– Potentialen att skapa jobb inom besöksnäringen är fortsatt stor. Med rätta förutsättningar genererar våra företag jobb, tillväxt och framtidstro i hela Sverige, avslutar Eva Östling.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är årets Pizzabagare

Sommarpizza gav vinst på Pizza-SM

Klart: De går vidare i Pizza-SM

Semifinalen är över på Gastronord – nu väntar final.

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Convinis nya vd ska leda expansion

Mats Palmquist är ny vd för leverantören, som vill växa både i Sverige och internationellt.

Live: Se Pizza-SM här!

Direktsändning direkt från tävlingen på GastroNord.

Coca-cola gick bättre än väntat

Nyhetsbrev

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Arkiv

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Foodtruck à la Pontus

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Sänd till en kollega

0.119