Nya arenor

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Mall of Scandinavia med Dining Plaza, Ringens köpcentrum vid Skanstull i Stockholm med Teatern, Kista galleria med Food&Beverage Market, centralstationerna i våra största städer...ja, listan kan göras längre vilket visar att nåt håller på att hända med alla trötta matkoncept à la foodcourts som många gallerior, köp- och resecentra har hållit sig med.
Många fastighetsägare inser idag att mat och dryck är mycket mer än att fylla magen. Det ska vara en upplevelse att äta och dricka och när alltfler väljer att äta sina mål utanför hemmet, blir dessa olika centra ännu viktigare. Ett bra och modernt utbud av mat och dryck får kunderna att hänga lite extra vilket skapar merförsäljning för alla.

Gränserna mellan fastfood och så kallad fine dining är snart utsuddad. Alltfler restauranger vill synas på de nya fastfood-arenorna. Det kommer inte att dröja länge förrän gemene man och kvinna definierar om fastfood från ”korv, burgare och kebab” till ”bra och varierad mat som jag kan få snabbt”.

Jag har tidigare tipsat om den amerikanska nyhetssajten fast casual. Varje år listar dom de mest framgångsrika fast casual-kedjorna efter ett antal kriterier. 2015 hamnar Panera Bread i topp. Det är ett stor sandwichkedja med knappt 2 000 enheter spridda över hela USA och Kanada.
Det finns framför allt två huvudskäl enligt sajten till förstaplaceringen. En lyckad digital satsning man kallar Panera 2.0 som bland annat handlar om digital beställning vid bordet, enkel betalning via appen, expresskassor med mera.
Men man får också cred för sin matfilosofi där man jobbar hårt för att bara ha antibiotikafritt kött, avskaffa alla onaturliga tillsatser samt ha en transparent meny där varje ingrediens redovisas med kaloriinnehåll för att dra sitt strå till stacken i kampen mot den galopperande övervikten bland amerikaner. Kanske inte revolutionerande men sammantaget ligger den här kedjan i framkant. Och man har tio miljoner gäster, varje vecka, så här kan man verkligen tala om impact.

Till sist. I förra numret tackade ja för mig och tanken var att en ny chefredaktör skulle ta över. Den rekryteringsprocessen är igång men det kommer att ta ett antal månader så jag har tackat ja till att jobba våren 2016 också. Det gör inget för det är världens roligaste jobb!

Anders Örnevall,

anders.ornevall@mentoronline.se


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.105