Nya arenor

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Mall of Scandinavia med Dining Plaza, Ringens köpcentrum vid Skanstull i Stockholm med Teatern, Kista galleria med Food&Beverage Market, centralstationerna i våra största städer...ja, listan kan göras längre vilket visar att nåt håller på att hända med alla trötta matkoncept à la foodcourts som många gallerior, köp- och resecentra har hållit sig med.
Många fastighetsägare inser idag att mat och dryck är mycket mer än att fylla magen. Det ska vara en upplevelse att äta och dricka och när alltfler väljer att äta sina mål utanför hemmet, blir dessa olika centra ännu viktigare. Ett bra och modernt utbud av mat och dryck får kunderna att hänga lite extra vilket skapar merförsäljning för alla.

Gränserna mellan fastfood och så kallad fine dining är snart utsuddad. Alltfler restauranger vill synas på de nya fastfood-arenorna. Det kommer inte att dröja länge förrän gemene man och kvinna definierar om fastfood från ”korv, burgare och kebab” till ”bra och varierad mat som jag kan få snabbt”.

Jag har tidigare tipsat om den amerikanska nyhetssajten fast casual. Varje år listar dom de mest framgångsrika fast casual-kedjorna efter ett antal kriterier. 2015 hamnar Panera Bread i topp. Det är ett stor sandwichkedja med knappt 2 000 enheter spridda över hela USA och Kanada.
Det finns framför allt två huvudskäl enligt sajten till förstaplaceringen. En lyckad digital satsning man kallar Panera 2.0 som bland annat handlar om digital beställning vid bordet, enkel betalning via appen, expresskassor med mera.
Men man får också cred för sin matfilosofi där man jobbar hårt för att bara ha antibiotikafritt kött, avskaffa alla onaturliga tillsatser samt ha en transparent meny där varje ingrediens redovisas med kaloriinnehåll för att dra sitt strå till stacken i kampen mot den galopperande övervikten bland amerikaner. Kanske inte revolutionerande men sammantaget ligger den här kedjan i framkant. Och man har tio miljoner gäster, varje vecka, så här kan man verkligen tala om impact.

Till sist. I förra numret tackade ja för mig och tanken var att en ny chefredaktör skulle ta över. Den rekryteringsprocessen är igång men det kommer att ta ett antal månader så jag har tackat ja till att jobba våren 2016 också. Det gör inget för det är världens roligaste jobb!

Anders Örnevall,

anders.ornevall@mentoronline.se


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141