23948sdkhjf

Nya arenor

Mall of Scandinavia med Dining Plaza, Ringens köpcentrum vid Skanstull i Stockholm med Teatern, Kista galleria med Food&Beverage Market, centralstationerna i våra största städer...ja, listan kan göras längre vilket visar att nåt håller på att hända med alla trötta matkoncept à la foodcourts som många gallerior, köp- och resecentra har hållit sig med.
Många fastighetsägare inser idag att mat och dryck är mycket mer än att fylla magen. Det ska vara en upplevelse att äta och dricka och när alltfler väljer att äta sina mål utanför hemmet, blir dessa olika centra ännu viktigare. Ett bra och modernt utbud av mat och dryck får kunderna att hänga lite extra vilket skapar merförsäljning för alla.

Gränserna mellan fastfood och så kallad fine dining är snart utsuddad. Alltfler restauranger vill synas på de nya fastfood-arenorna. Det kommer inte att dröja länge förrän gemene man och kvinna definierar om fastfood från ”korv, burgare och kebab” till ”bra och varierad mat som jag kan få snabbt”.

Jag har tidigare tipsat om den amerikanska nyhetssajten fast casual. Varje år listar dom de mest framgångsrika fast casual-kedjorna efter ett antal kriterier. 2015 hamnar Panera Bread i topp. Det är ett stor sandwichkedja med knappt 2 000 enheter spridda över hela USA och Kanada.
Det finns framför allt två huvudskäl enligt sajten till förstaplaceringen. En lyckad digital satsning man kallar Panera 2.0 som bland annat handlar om digital beställning vid bordet, enkel betalning via appen, expresskassor med mera.
Men man får också cred för sin matfilosofi där man jobbar hårt för att bara ha antibiotikafritt kött, avskaffa alla onaturliga tillsatser samt ha en transparent meny där varje ingrediens redovisas med kaloriinnehåll för att dra sitt strå till stacken i kampen mot den galopperande övervikten bland amerikaner. Kanske inte revolutionerande men sammantaget ligger den här kedjan i framkant. Och man har tio miljoner gäster, varje vecka, så här kan man verkligen tala om impact.

Till sist. I förra numret tackade ja för mig och tanken var att en ny chefredaktör skulle ta över. Den rekryteringsprocessen är igång men det kommer att ta ett antal månader så jag har tackat ja till att jobba våren 2016 också. Det gör inget för det är världens roligaste jobb!

Anders Örnevall,

anders.ornevall@mentoronline.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062