Nya arenor

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Mall of Scandinavia med Dining Plaza, Ringens köpcentrum vid Skanstull i Stockholm med Teatern, Kista galleria med Food&Beverage Market, centralstationerna i våra största städer...ja, listan kan göras längre vilket visar att nåt håller på att hända med alla trötta matkoncept à la foodcourts som många gallerior, köp- och resecentra har hållit sig med.
Många fastighetsägare inser idag att mat och dryck är mycket mer än att fylla magen. Det ska vara en upplevelse att äta och dricka och när alltfler väljer att äta sina mål utanför hemmet, blir dessa olika centra ännu viktigare. Ett bra och modernt utbud av mat och dryck får kunderna att hänga lite extra vilket skapar merförsäljning för alla.

Gränserna mellan fastfood och så kallad fine dining är snart utsuddad. Alltfler restauranger vill synas på de nya fastfood-arenorna. Det kommer inte att dröja länge förrän gemene man och kvinna definierar om fastfood från ”korv, burgare och kebab” till ”bra och varierad mat som jag kan få snabbt”.

Jag har tidigare tipsat om den amerikanska nyhetssajten fast casual. Varje år listar dom de mest framgångsrika fast casual-kedjorna efter ett antal kriterier. 2015 hamnar Panera Bread i topp. Det är ett stor sandwichkedja med knappt 2 000 enheter spridda över hela USA och Kanada.
Det finns framför allt två huvudskäl enligt sajten till förstaplaceringen. En lyckad digital satsning man kallar Panera 2.0 som bland annat handlar om digital beställning vid bordet, enkel betalning via appen, expresskassor med mera.
Men man får också cred för sin matfilosofi där man jobbar hårt för att bara ha antibiotikafritt kött, avskaffa alla onaturliga tillsatser samt ha en transparent meny där varje ingrediens redovisas med kaloriinnehåll för att dra sitt strå till stacken i kampen mot den galopperande övervikten bland amerikaner. Kanske inte revolutionerande men sammantaget ligger den här kedjan i framkant. Och man har tio miljoner gäster, varje vecka, så här kan man verkligen tala om impact.

Till sist. I förra numret tackade ja för mig och tanken var att en ny chefredaktör skulle ta över. Den rekryteringsprocessen är igång men det kommer att ta ett antal månader så jag har tackat ja till att jobba våren 2016 också. Det gör inget för det är världens roligaste jobb!

Anders Örnevall,

anders.ornevall@mentoronline.se


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Nyhetsbrev

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Arkiv

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

De fick Gulddrakar

Ett kafé, tre restauranger och en bar i Stockholm kammade hem Dagens Nyheters Gulddrakar på måndagskvällen. Därtill delades postumt pris ut till Magdalena Ribbing.Två framtidslöften i restaurangbranschen prisades också under kvällen.

Rejäl ökning för kaféer

Restaurangbranschen avslutade året starkt med försäljningsuppgångar inom fler delbranscher, enligt Restaurangindex.

Premiär för Eataly

Vd hos Fazer kliver av

Vd för Fazer Bageri Sverige lämnar posten.

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Sänd till en kollega

0.192