23948sdkhjf

Nya arenor

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Mall of Scandinavia med Dining Plaza, Ringens köpcentrum vid Skanstull i Stockholm med Teatern, Kista galleria med Food&Beverage Market, centralstationerna i våra största städer...ja, listan kan göras längre vilket visar att nåt håller på att hända med alla trötta matkoncept à la foodcourts som många gallerior, köp- och resecentra har hållit sig med.
Många fastighetsägare inser idag att mat och dryck är mycket mer än att fylla magen. Det ska vara en upplevelse att äta och dricka och när alltfler väljer att äta sina mål utanför hemmet, blir dessa olika centra ännu viktigare. Ett bra och modernt utbud av mat och dryck får kunderna att hänga lite extra vilket skapar merförsäljning för alla.

Gränserna mellan fastfood och så kallad fine dining är snart utsuddad. Alltfler restauranger vill synas på de nya fastfood-arenorna. Det kommer inte att dröja länge förrän gemene man och kvinna definierar om fastfood från ”korv, burgare och kebab” till ”bra och varierad mat som jag kan få snabbt”.

Jag har tidigare tipsat om den amerikanska nyhetssajten fast casual. Varje år listar dom de mest framgångsrika fast casual-kedjorna efter ett antal kriterier. 2015 hamnar Panera Bread i topp. Det är ett stor sandwichkedja med knappt 2 000 enheter spridda över hela USA och Kanada.
Det finns framför allt två huvudskäl enligt sajten till förstaplaceringen. En lyckad digital satsning man kallar Panera 2.0 som bland annat handlar om digital beställning vid bordet, enkel betalning via appen, expresskassor med mera.
Men man får också cred för sin matfilosofi där man jobbar hårt för att bara ha antibiotikafritt kött, avskaffa alla onaturliga tillsatser samt ha en transparent meny där varje ingrediens redovisas med kaloriinnehåll för att dra sitt strå till stacken i kampen mot den galopperande övervikten bland amerikaner. Kanske inte revolutionerande men sammantaget ligger den här kedjan i framkant. Och man har tio miljoner gäster, varje vecka, så här kan man verkligen tala om impact.

Till sist. I förra numret tackade ja för mig och tanken var att en ny chefredaktör skulle ta över. Den rekryteringsprocessen är igång men det kommer att ta ett antal månader så jag har tackat ja till att jobba våren 2016 också. Det gör inget för det är världens roligaste jobb!

Anders Örnevall,

anders.ornevall@mentoronline.se
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De skapar app för matbedömning

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Petite Sabis ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Dags för tionde Krogveckan

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Nyhetsbrev

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Arkiv

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Svampgruvan i Kiruna stängs

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.092