Svagare tillväxt november 2015

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 0,7 procent under november 2015 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för caféerna, som ökade med 9,9 procent uppger SCB. Visita och DLF förvånas över den relativt svaga tillväxten.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under november månad, särskilt bra gick det för caféerna (+9,9 procent) och nöjesrestaurangerna (+7,4 procent). Caféerna är den kategori som haft starkast utveckling hittills under 2015, 6,5 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,7 procent i november, jämfört med samma månad 2014.

I sin kommentar uttrycker Visita och DLF förvåning över den i jämförelse med tidigare år relativt svaga tillväxten: "Tillväxttakten i volym var svag i november jämfört med motsvarande månad 2014. Även om tillväxttakten mellan olika månader har varierat ganska mycket sedan våren, har tillväxten sedan årets första månader varit svagare än vad vi sett de sista åren. Tillväxten i volym under perioden april till och med november var knappt två procent jämfört med motsvarande period 2014. Den svagare tillväxten ska ses i ljuset av att den allmänna konjunkturen har förstärkts, vilket förvånar.
Länk till SCB:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Inrikeshandel/Omsattning-inom-tjanstesektorn/6629/6636/Behallare-for-Press/397389/


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128