Ny svensk matleveranstjänst

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Mat förberedd på krogar som enkelt tillreds i hemmet – det är affärsidén bakom den svenska startupen Foodiebag. I dagarna lanserar de sin tjänst i Stockholm. Det handlar om matpaket från handplockade restauranger som levereras direkt hem till dörren och tar cirka 15 minuter att tillreda.

Nyligen lanserades den nya tjänsten Foodiebag i Stockholm. Det är en tjänst som erbjuder nästan färdiglagat, till skillnad från take-away. Maten är förberedd för att enkelt tillagas i hemmet, med en meny som uteslutande består av signaturrätter från utvalda Stockholmsrestauranger. En Foodiebag beställs smidigt via hemsidan eller en app för hemleverans valfri tid på dagen. Priserna är dessutom alltid lägre än vid bordsservering på restaurangerna.

Bakom företaget står de två grundarna Max Ladow och Johan Lagerholm. Investerare och partners är även bland annat restauranggruppen Groupe Grenouille.

– Matleveranser har ökat lavinartat i popularitet de senaste åren, vilket är en fantastisk möjlighet för oss krögare. Dock finns risken att färdiglagad mat blir skakad eller kall under transport. Med Foodiebags koncept är de förberedda råvarorna individuellt paketerade och behöver inte värmehållas under leverans, vilket gör att vi kan garantera att allt kommer fram fräscht och helt, säger Mats Broström, vd och grundare av Restaurang Grodan.

De restauranger som i nuläget är anslutna är Restaurang Grodan, Brasseriet, Rolfs Kök, Trattoria Montanari och YOI. Foodiebag använder främst miljövänliga cykelbud för utkörning och levererar till alla adresser innanför tullarna. Målsättningen är att snart även kunna erbjuda leverans utanför tullarna.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.465