Framtidskrogen: Mångkulturell, digital. Nya unga och fler äldre gäster

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Krogvärlden är en spegling av samhällsutvecklingen. Så kan en ny trendspaning sammanfattas, där mångkultur och digitalisering starkt spås påverka framtiden. En ny generation gäster, som består dels av yngre som debuterar som krogbesökare och samtidigt allt större andel äldre gäster kommer prägla utvecklingen.

Att fler satsar mer av sin disponibla inkomst på att gå och ut och äta samt att uteätande ökar i storstäderna är kanske inte så överraskande med tanke på situationen i det svenska samhället. Landets befolkning ökar, framför allt i storstäderna. Att konsumtionen flyttas bland annat från detaljhandel till tjänstesektorn, som också omfattar restaurangbranschen är en sedan länge pågående trend. Det senare kan lätt konstateras med att se hur gatubilden och utbudet i köpcentrum förändras, där detaljhandelsbutiker försvinner och för att ersättas av kaféer och restauranger.

Några tendenser som kan utläsas av rapportern som gjorts av Kairos Future i samarbete med restaurangkedjan Harrys.

Ett grundläggande förhållande är att dygnsrytmen fortsätter att suddas ut. Med elbelysningens etablering undanröjdes radikalt vårt sätt att leva. Nu kommer steg två av teknikpåverkan: Arbetslivet är mer flexibelt, arbetsdagen fördelas över all vakna timmar, fritiden infiltrerar arbetsdagen. Att äta ute är inte längre en syssla på kvällen. Teknik påverkar också genom att datadrivna menyer, 3D food printers och digital service.
Hållbarheten handlar inte längre enbart om ekologiskt utan gästerna kommer också att kräva mer social hållbarhet av horeca-aktörerna. Där ingår också krav på mindre svinn, gäster som vill hålla en sund livsstil även när de äter ute och även äta mer lokalt och vegetariskt.
En varierad prissättning kan införas för att jämna ut tillströmning av gäster. Billigare lunch efter 13.30.
Gästmakten tilltar med sociala medier där foodies och matnördar leder fälttåget. Direkt feedback från gäster blir än mer hot och möjlighet. Omvärldsbevakning och anpassning måste trappas upp och beredskap för kritik blir en överlevnadsfråga för restaurangföretag.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nyhetsbrev

Nedräkning inför Pizza-SM

Arkiv

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.112