23948sdkhjf

Framtidskrogen: Mångkulturell, digital. Nya unga och fler äldre gäster

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Krogvärlden är en spegling av samhällsutvecklingen. Så kan en ny trendspaning sammanfattas, där mångkultur och digitalisering starkt spås påverka framtiden. En ny generation gäster, som består dels av yngre som debuterar som krogbesökare och samtidigt allt större andel äldre gäster kommer prägla utvecklingen.

Att fler satsar mer av sin disponibla inkomst på att gå och ut och äta samt att uteätande ökar i storstäderna är kanske inte så överraskande med tanke på situationen i det svenska samhället. Landets befolkning ökar, framför allt i storstäderna. Att konsumtionen flyttas bland annat från detaljhandel till tjänstesektorn, som också omfattar restaurangbranschen är en sedan länge pågående trend. Det senare kan lätt konstateras med att se hur gatubilden och utbudet i köpcentrum förändras, där detaljhandelsbutiker försvinner och för att ersättas av kaféer och restauranger.

Några tendenser som kan utläsas av rapportern som gjorts av Kairos Future i samarbete med restaurangkedjan Harrys.

Ett grundläggande förhållande är att dygnsrytmen fortsätter att suddas ut. Med elbelysningens etablering undanröjdes radikalt vårt sätt att leva. Nu kommer steg två av teknikpåverkan: Arbetslivet är mer flexibelt, arbetsdagen fördelas över all vakna timmar, fritiden infiltrerar arbetsdagen. Att äta ute är inte längre en syssla på kvällen. Teknik påverkar också genom att datadrivna menyer, 3D food printers och digital service.
Hållbarheten handlar inte längre enbart om ekologiskt utan gästerna kommer också att kräva mer social hållbarhet av horeca-aktörerna. Där ingår också krav på mindre svinn, gäster som vill hålla en sund livsstil även när de äter ute och även äta mer lokalt och vegetariskt.
En varierad prissättning kan införas för att jämna ut tillströmning av gäster. Billigare lunch efter 13.30.
Gästmakten tilltar med sociala medier där foodies och matnördar leder fälttåget. Direkt feedback från gäster blir än mer hot och möjlighet. Omvärldsbevakning och anpassning måste trappas upp och beredskap för kritik blir en överlevnadsfråga för restaurangföretag.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De skapar app för matbedömning

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Petite Sabis ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Dags för tionde Krogveckan

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Nyhetsbrev

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Arkiv

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Svampgruvan i Kiruna stängs

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136