23948sdkhjf

Framtidskrogen: Mångkulturell, digital. Nya unga och fler äldre gäster

Krogvärlden är en spegling av samhällsutvecklingen. Så kan en ny trendspaning sammanfattas, där mångkultur och digitalisering starkt spås påverka framtiden. En ny generation gäster, som består dels av yngre som debuterar som krogbesökare och samtidigt allt större andel äldre gäster kommer prägla utvecklingen.
Att fler satsar mer av sin disponibla inkomst på att gå och ut och äta samt att uteätande ökar i storstäderna är kanske inte så överraskande med tanke på situationen i det svenska samhället. Landets befolkning ökar, framför allt i storstäderna. Att konsumtionen flyttas bland annat från detaljhandel till tjänstesektorn, som också omfattar restaurangbranschen är en sedan länge pågående trend. Det senare kan lätt konstateras med att se hur gatubilden och utbudet i köpcentrum förändras, där detaljhandelsbutiker försvinner och för att ersättas av kaféer och restauranger.

Några tendenser som kan utläsas av rapportern som gjorts av Kairos Future i samarbete med restaurangkedjan Harrys.

Ett grundläggande förhållande är att dygnsrytmen fortsätter att suddas ut. Med elbelysningens etablering undanröjdes radikalt vårt sätt att leva. Nu kommer steg två av teknikpåverkan: Arbetslivet är mer flexibelt, arbetsdagen fördelas över all vakna timmar, fritiden infiltrerar arbetsdagen. Att äta ute är inte längre en syssla på kvällen. Teknik påverkar också genom att datadrivna menyer, 3D food printers och digital service.
Hållbarheten handlar inte längre enbart om ekologiskt utan gästerna kommer också att kräva mer social hållbarhet av horeca-aktörerna. Där ingår också krav på mindre svinn, gäster som vill hålla en sund livsstil även när de äter ute och även äta mer lokalt och vegetariskt.
En varierad prissättning kan införas för att jämna ut tillströmning av gäster. Billigare lunch efter 13.30.
Gästmakten tilltar med sociala medier där foodies och matnördar leder fälttåget. Direkt feedback från gäster blir än mer hot och möjlighet. Omvärldsbevakning och anpassning måste trappas upp och beredskap för kritik blir en överlevnadsfråga för restaurangföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094