Framtidskrogen: Mångkulturell, digital. Nya unga och fler äldre gäster

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Krogvärlden är en spegling av samhällsutvecklingen. Så kan en ny trendspaning sammanfattas, där mångkultur och digitalisering starkt spås påverka framtiden. En ny generation gäster, som består dels av yngre som debuterar som krogbesökare och samtidigt allt större andel äldre gäster kommer prägla utvecklingen.

Att fler satsar mer av sin disponibla inkomst på att gå och ut och äta samt att uteätande ökar i storstäderna är kanske inte så överraskande med tanke på situationen i det svenska samhället. Landets befolkning ökar, framför allt i storstäderna. Att konsumtionen flyttas bland annat från detaljhandel till tjänstesektorn, som också omfattar restaurangbranschen är en sedan länge pågående trend. Det senare kan lätt konstateras med att se hur gatubilden och utbudet i köpcentrum förändras, där detaljhandelsbutiker försvinner och för att ersättas av kaféer och restauranger.

Några tendenser som kan utläsas av rapportern som gjorts av Kairos Future i samarbete med restaurangkedjan Harrys.

Ett grundläggande förhållande är att dygnsrytmen fortsätter att suddas ut. Med elbelysningens etablering undanröjdes radikalt vårt sätt att leva. Nu kommer steg två av teknikpåverkan: Arbetslivet är mer flexibelt, arbetsdagen fördelas över all vakna timmar, fritiden infiltrerar arbetsdagen. Att äta ute är inte längre en syssla på kvällen. Teknik påverkar också genom att datadrivna menyer, 3D food printers och digital service.
Hållbarheten handlar inte längre enbart om ekologiskt utan gästerna kommer också att kräva mer social hållbarhet av horeca-aktörerna. Där ingår också krav på mindre svinn, gäster som vill hålla en sund livsstil även när de äter ute och även äta mer lokalt och vegetariskt.
En varierad prissättning kan införas för att jämna ut tillströmning av gäster. Billigare lunch efter 13.30.
Gästmakten tilltar med sociala medier där foodies och matnördar leder fälttåget. Direkt feedback från gäster blir än mer hot och möjlighet. Omvärldsbevakning och anpassning måste trappas upp och beredskap för kritik blir en överlevnadsfråga för restaurangföretag.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

Nyhetsbrev

De tävlar i Årets bagare

Arkiv

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Sänd till en kollega

0.2