Restaurangbranschen står inför flera utmaningar

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Svenskarna går på krogen som aldrig förr – och aldrig tidigare har prognoserna för branschen sett bättre ut. Men förändrades attityder bland gästerna ställer nya krav på branschen. Det visar en ny undersökning som Kairos Future genomfört.

Svenskarna går på krogen som aldrig förr – och aldrig tidigare har prognoserna för branschen sett bättre ut. Men i takt med en ökande urbanisering, en äldre och mer mångkulturell befolkning och en förändrad syn på upplevelser påverkas gästernas attityd till krog- och restauranglivet. Det visar den rapport som restaurangkedjan Harrys har tagit fram i samarbete med undersökningsföretaget Kairos Future.
Rapporten, som är baserad på flera omfattande undersökningar samt djupintervjuer med experter från branschen, visar att 96 procent av svenskarna går på restaurang kvällstid minst en gång per år, hälften av oss gör det minst en gång i månaden. Vi lägger i snitt cirka 900 kronor i månaden på krogen, ännu mer om vi bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö där invånarna spenderar uppemot 1300 kr/månaden. Mest villiga att lägga pengar på krogen är unga människor i åldrarna 25-34 år, det är också dessa som går ut oftast.

Krog- och restaurangbranschen omsätter alltså en stor mängd pengar. Dessutom pekar prognoserna på att branschen står inför en betydande tillväxt och beräknas att ha större ökningar än dagligvaruhandeln framöver. Det visar sig också i statistiken över investeringarna i enskilda krogar som aldrig varit större än nu.

Med andra ord, framtidsutsikterna är väldigt goda men branschen kan inte vila på tryggheten om att svensken gillar att gå ut. Med en ny generation unga vuxna som nu ska introduceras till restaurang och kroglandskapet formas andra typer av beteenden och värderingar som avspelar sig i vad som förväntas levereras som upplevelse. Samtidigt visar Harrysrapporten att det finns flera utmaningar som branschen måste bemästra för att fortsätta vara attraktiv och växa. Trenden är tydlig: de som lyckas förhålla sig till den nya spelplanen kommer att bli vinnare.

Tre tydliga förändringar som formar dagens marknad är urbana livsstilar, en åldrande och mer mångkulturellt befolkning samt en ny syn på nattklubbarnas roll.

Urbanisering. Den starka urbaniseringen innebär växande städer. De inflyttade söker nya tillhörigheter, skapar lokala byar och letar efter genuina upplevelser och varumärken. Dessa nya värderingar och beteenden sprids sedan ut i landet via digitala kanaler.

Vi blir äldre och mer mångkulturella. I Sverige förväntas andelen äldre öka med 30 procent fram till 2050: En fjärdedel kommer alltså att vara 65 år eller äldre om cirka 30 år. Det är en konsumentgrupp som är vana vid ett aktivt nöjesliv och skapar en stor efterfrågan i krog- och restaurangbranschen. Antalet invandrade medborgare förväntas också fortsätta ligga på en stadig nivå framåt. Detta innebär att Sverige fortsätter utvecklas som ett land med många olika synsätt, traditioner och livsstilar.

God natt för nattklubbarna? Nattklubbarna är bland de första som känner av ett minskat underlag. De nya beteendena stämmer inte med de upplevelser traditionella nattklubbar erbjuder. Av Harrysrapporten framgår att 70 procent går på nattklubb max en gång per år. Utvecklingen bekräftas även av branschen där leverantörerna ser ett mönster med minskade volymer till nattklubbarna som en konsekvens.

Förändringar som berör krogar och restauranger kommer även från andra branscher och inte minst av den tekniska och digitala utvecklingen, visar Harrysrapporten. Alla svenskar blir alltmer digitala och det påverkar restaurangupplevelsen. Till exempel, i gruppen 18–24 år uppdaterar 44 procent sin Snapchat före utgång. Under kvällen sjunker siffran till 36 procent och efter kvällen är siffran 32 procent. En gäst på en restaurang eller en krog är således inte ensam i traditionell bemärkelse. Den är uppkopplad mot kompisgänget, familj, bekanta, dejtingsajter och rejtingsajter (exempelvis Tripadvisor). Det skapar en ny konsumentmakt som krögare behöver förhålla sig till, ännu bättre än idag.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nyhetsbrev

Fler än fyrtio nya caféer

Arkiv

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Nytt franskt pris till Picadeli

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Findus blir delägare i Toppfrys

Sänd till en kollega

0.136