Restaurangbranschen står inför flera utmaningar

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Svenskarna går på krogen som aldrig förr – och aldrig tidigare har prognoserna för branschen sett bättre ut. Men förändrades attityder bland gästerna ställer nya krav på branschen. Det visar en ny undersökning som Kairos Future genomfört.

Svenskarna går på krogen som aldrig förr – och aldrig tidigare har prognoserna för branschen sett bättre ut. Men i takt med en ökande urbanisering, en äldre och mer mångkulturell befolkning och en förändrad syn på upplevelser påverkas gästernas attityd till krog- och restauranglivet. Det visar den rapport som restaurangkedjan Harrys har tagit fram i samarbete med undersökningsföretaget Kairos Future.
Rapporten, som är baserad på flera omfattande undersökningar samt djupintervjuer med experter från branschen, visar att 96 procent av svenskarna går på restaurang kvällstid minst en gång per år, hälften av oss gör det minst en gång i månaden. Vi lägger i snitt cirka 900 kronor i månaden på krogen, ännu mer om vi bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö där invånarna spenderar uppemot 1300 kr/månaden. Mest villiga att lägga pengar på krogen är unga människor i åldrarna 25-34 år, det är också dessa som går ut oftast.

Krog- och restaurangbranschen omsätter alltså en stor mängd pengar. Dessutom pekar prognoserna på att branschen står inför en betydande tillväxt och beräknas att ha större ökningar än dagligvaruhandeln framöver. Det visar sig också i statistiken över investeringarna i enskilda krogar som aldrig varit större än nu.

Med andra ord, framtidsutsikterna är väldigt goda men branschen kan inte vila på tryggheten om att svensken gillar att gå ut. Med en ny generation unga vuxna som nu ska introduceras till restaurang och kroglandskapet formas andra typer av beteenden och värderingar som avspelar sig i vad som förväntas levereras som upplevelse. Samtidigt visar Harrysrapporten att det finns flera utmaningar som branschen måste bemästra för att fortsätta vara attraktiv och växa. Trenden är tydlig: de som lyckas förhålla sig till den nya spelplanen kommer att bli vinnare.

Tre tydliga förändringar som formar dagens marknad är urbana livsstilar, en åldrande och mer mångkulturellt befolkning samt en ny syn på nattklubbarnas roll.

Urbanisering. Den starka urbaniseringen innebär växande städer. De inflyttade söker nya tillhörigheter, skapar lokala byar och letar efter genuina upplevelser och varumärken. Dessa nya värderingar och beteenden sprids sedan ut i landet via digitala kanaler.

Vi blir äldre och mer mångkulturella. I Sverige förväntas andelen äldre öka med 30 procent fram till 2050: En fjärdedel kommer alltså att vara 65 år eller äldre om cirka 30 år. Det är en konsumentgrupp som är vana vid ett aktivt nöjesliv och skapar en stor efterfrågan i krog- och restaurangbranschen. Antalet invandrade medborgare förväntas också fortsätta ligga på en stadig nivå framåt. Detta innebär att Sverige fortsätter utvecklas som ett land med många olika synsätt, traditioner och livsstilar.

God natt för nattklubbarna? Nattklubbarna är bland de första som känner av ett minskat underlag. De nya beteendena stämmer inte med de upplevelser traditionella nattklubbar erbjuder. Av Harrysrapporten framgår att 70 procent går på nattklubb max en gång per år. Utvecklingen bekräftas även av branschen där leverantörerna ser ett mönster med minskade volymer till nattklubbarna som en konsekvens.

Förändringar som berör krogar och restauranger kommer även från andra branscher och inte minst av den tekniska och digitala utvecklingen, visar Harrysrapporten. Alla svenskar blir alltmer digitala och det påverkar restaurangupplevelsen. Till exempel, i gruppen 18–24 år uppdaterar 44 procent sin Snapchat före utgång. Under kvällen sjunker siffran till 36 procent och efter kvällen är siffran 32 procent. En gäst på en restaurang eller en krog är således inte ensam i traditionell bemärkelse. Den är uppkopplad mot kompisgänget, familj, bekanta, dejtingsajter och rejtingsajter (exempelvis Tripadvisor). Det skapar en ny konsumentmakt som krögare behöver förhålla sig till, ännu bättre än idag.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska fixa mackan i Stockholm

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Nyhetsbrev

Äggröra hos Preem

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.169