23948sdkhjf

Restaurangbranschen står inför flera utmaningar

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Svenskarna går på krogen som aldrig förr – och aldrig tidigare har prognoserna för branschen sett bättre ut. Men förändrades attityder bland gästerna ställer nya krav på branschen. Det visar en ny undersökning som Kairos Future genomfört.

Svenskarna går på krogen som aldrig förr – och aldrig tidigare har prognoserna för branschen sett bättre ut. Men i takt med en ökande urbanisering, en äldre och mer mångkulturell befolkning och en förändrad syn på upplevelser påverkas gästernas attityd till krog- och restauranglivet. Det visar den rapport som restaurangkedjan Harrys har tagit fram i samarbete med undersökningsföretaget Kairos Future.
Rapporten, som är baserad på flera omfattande undersökningar samt djupintervjuer med experter från branschen, visar att 96 procent av svenskarna går på restaurang kvällstid minst en gång per år, hälften av oss gör det minst en gång i månaden. Vi lägger i snitt cirka 900 kronor i månaden på krogen, ännu mer om vi bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö där invånarna spenderar uppemot 1300 kr/månaden. Mest villiga att lägga pengar på krogen är unga människor i åldrarna 25-34 år, det är också dessa som går ut oftast.

Krog- och restaurangbranschen omsätter alltså en stor mängd pengar. Dessutom pekar prognoserna på att branschen står inför en betydande tillväxt och beräknas att ha större ökningar än dagligvaruhandeln framöver. Det visar sig också i statistiken över investeringarna i enskilda krogar som aldrig varit större än nu.

Med andra ord, framtidsutsikterna är väldigt goda men branschen kan inte vila på tryggheten om att svensken gillar att gå ut. Med en ny generation unga vuxna som nu ska introduceras till restaurang och kroglandskapet formas andra typer av beteenden och värderingar som avspelar sig i vad som förväntas levereras som upplevelse. Samtidigt visar Harrysrapporten att det finns flera utmaningar som branschen måste bemästra för att fortsätta vara attraktiv och växa. Trenden är tydlig: de som lyckas förhålla sig till den nya spelplanen kommer att bli vinnare.

Tre tydliga förändringar som formar dagens marknad är urbana livsstilar, en åldrande och mer mångkulturellt befolkning samt en ny syn på nattklubbarnas roll.

Urbanisering. Den starka urbaniseringen innebär växande städer. De inflyttade söker nya tillhörigheter, skapar lokala byar och letar efter genuina upplevelser och varumärken. Dessa nya värderingar och beteenden sprids sedan ut i landet via digitala kanaler.

Vi blir äldre och mer mångkulturella. I Sverige förväntas andelen äldre öka med 30 procent fram till 2050: En fjärdedel kommer alltså att vara 65 år eller äldre om cirka 30 år. Det är en konsumentgrupp som är vana vid ett aktivt nöjesliv och skapar en stor efterfrågan i krog- och restaurangbranschen. Antalet invandrade medborgare förväntas också fortsätta ligga på en stadig nivå framåt. Detta innebär att Sverige fortsätter utvecklas som ett land med många olika synsätt, traditioner och livsstilar.

God natt för nattklubbarna? Nattklubbarna är bland de första som känner av ett minskat underlag. De nya beteendena stämmer inte med de upplevelser traditionella nattklubbar erbjuder. Av Harrysrapporten framgår att 70 procent går på nattklubb max en gång per år. Utvecklingen bekräftas även av branschen där leverantörerna ser ett mönster med minskade volymer till nattklubbarna som en konsekvens.

Förändringar som berör krogar och restauranger kommer även från andra branscher och inte minst av den tekniska och digitala utvecklingen, visar Harrysrapporten. Alla svenskar blir alltmer digitala och det påverkar restaurangupplevelsen. Till exempel, i gruppen 18–24 år uppdaterar 44 procent sin Snapchat före utgång. Under kvällen sjunker siffran till 36 procent och efter kvällen är siffran 32 procent. En gäst på en restaurang eller en krog är således inte ensam i traditionell bemärkelse. Den är uppkopplad mot kompisgänget, familj, bekanta, dejtingsajter och rejtingsajter (exempelvis Tripadvisor). Det skapar en ny konsumentmakt som krögare behöver förhålla sig till, ännu bättre än idag.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Restauranggalan 2018
Årets Klassiker finns i Malmö

Skånsk krog tog hem utmärkelsen Årets Klassiker, Årstiderna.

Restauranggalan 2018
Årets Kulturrestaurang ligger i Värnamo

Restaurang Syltan på konst- och designmuseet Vandalorum är Årets Kulturrestaurang.

Restauranggalan 2018
Han är Årets Innovatör

Kocken och krögaren Paul Svensson är en gastronomisk innovatör som sätter råvaror från växtriket främst.

Restauranggalan 2018
Han är årets smakskapare

Rutabagas Mathias Dahlgren tilldelas utmärkelsen Årets Smakskapare.

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på Årets Kroginteriör

Restauranggalan 2018
Årets Hållbara krog är K-Märkt Garnisonen

Nära samarbete med leverantörerna och matfilosofin att inte slänga något ledde till vinst i kategorin Årets Hållbara Krog.

Nyhetsbrev

Till bords!

Arkiv

Restauranggalan 2018
Årets Sommelier - Peter Halldén

Han är utsedd till Årets Sommelier.

Restauranggalan 2018
Årets Framtidslöfte - Fabian Olli Johansson

Han är korad till Årets Framtidslöfte vid Restauranggalan på Cirkus på måndagskvällen.

Restauranggalan 2018
Ölgäris gick segrande ur striden

Årets Ölutvecklare är Ölgäris, ett community för ölintresserad kvinnor och ickebinära som vill lära mer om och dricka öl, startat av Josefine Törnqvist.

Restauranggalan 2018
Holy Greens är Årets Hälsokrog

Restauranggalan 2018
Årets barkoncept finns i Uppsala

Årets Barkoncept är 7 Flaskor i Uppsala.

Restauranggalan 2018
Första priset utdelat - Årets Stipendiat

Han tiilldelades Svenska Kockars Förenings Ungdoms Stipendium.

Restauranggalan 2018
Dags för Restauranggalan!

Ikväll äger Restauranggalan rum på Cirkus i Stockholm.

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Chef för hamburgerkedja prisad igen

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225