Ekologiskt och alkoholfritt ökar på Systemet

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Ekologiska och alkoholfria drycker blir mer populära bland svenskarna. Och bland ”vanliga” viner kan en kommande trend vara lägre alkoholstyrka, spår mat- och När Systembolaget nu släpper försäljningssiffrorna för 2016 blir trenden tydlig.



– Generellt sett är det ett ökat intresse för både ekologiskt och alkoholfritt. Alkoholfritt är det segmentet som har ökat mest hos oss, när vi jämför med alla kategorier av drycker, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget, till TT.

Fakta: Eko och alkoholfritt ökar

Försäljningen av ekologiska produkter på Systembolaget — ökning under 2016 jämfört med 2015.

Sprit: 4,95 procent
Vin: 21,48 procent
Öl: 48,73 procent
Cider och blanddrycker: 18,76 procent
Alkoholfritt: 38,93 procent
Total ökning: 27,10 procent

Det ekologiska ökar även i andel av den totala försäljningen. Störst andel har vin, där utgör ekologiska viner en femtedel av försäljningen. Totalt står det ekologiska för knappt 12 procent.

Försäljningen av alkoholfritt ökade med 10,8 procent under 2016, jämfört med 2015. Även alkoholfritt ökar i andel av det totala, men det är på låga nivåer. Knappt 1 procent av Systembolagets försäljning, i liter, är alkoholfria produkter.

Källa: Systembolaget

Fakta: Här är storsäljarna 2016



Mest sålda spriten: 1. Explorer Vodka 2. Lord Calvert 3. Absolut Vodka
Mest sålda röda vinet: 1. Umbala 2. Il Barone Rosso 3. Castelforte Partziale Appassimento
Mest sålda vita vinet: 1. Zumbali Chenin Blanc 2. Castillo de Gredos Blanco 3. Foot of Africa Chenin Blanc
Mest sålda ölen: 1. Mariestads Export 2. Norrlands Guld Export 3. Sofiero Original
Mest sålda alkoholfria: 1. Jus de Pommes Artisanal Pétillant 2. Carlsberg Non-Alcoholic 3. Mousserande Jordgubbsdryck Alkoholfri

Försäljningen mäts i liter

- See more at: http://fri-kopenskap.se/nyheter/eko-och-alkoholfritt-poppis-pa-systemet/#sthash.WQEjPA8z.dpuf


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.102