Ekologiskt och alkoholfritt ökar på Systemet

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Ekologiska och alkoholfria drycker blir mer populära bland svenskarna. Och bland ”vanliga” viner kan en kommande trend vara lägre alkoholstyrka, spår mat- och När Systembolaget nu släpper försäljningssiffrorna för 2016 blir trenden tydlig.



– Generellt sett är det ett ökat intresse för både ekologiskt och alkoholfritt. Alkoholfritt är det segmentet som har ökat mest hos oss, när vi jämför med alla kategorier av drycker, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget, till TT.

Fakta: Eko och alkoholfritt ökar

Försäljningen av ekologiska produkter på Systembolaget — ökning under 2016 jämfört med 2015.

Sprit: 4,95 procent
Vin: 21,48 procent
Öl: 48,73 procent
Cider och blanddrycker: 18,76 procent
Alkoholfritt: 38,93 procent
Total ökning: 27,10 procent

Det ekologiska ökar även i andel av den totala försäljningen. Störst andel har vin, där utgör ekologiska viner en femtedel av försäljningen. Totalt står det ekologiska för knappt 12 procent.

Försäljningen av alkoholfritt ökade med 10,8 procent under 2016, jämfört med 2015. Även alkoholfritt ökar i andel av det totala, men det är på låga nivåer. Knappt 1 procent av Systembolagets försäljning, i liter, är alkoholfria produkter.

Källa: Systembolaget

Fakta: Här är storsäljarna 2016



Mest sålda spriten: 1. Explorer Vodka 2. Lord Calvert 3. Absolut Vodka
Mest sålda röda vinet: 1. Umbala 2. Il Barone Rosso 3. Castelforte Partziale Appassimento
Mest sålda vita vinet: 1. Zumbali Chenin Blanc 2. Castillo de Gredos Blanco 3. Foot of Africa Chenin Blanc
Mest sålda ölen: 1. Mariestads Export 2. Norrlands Guld Export 3. Sofiero Original
Mest sålda alkoholfria: 1. Jus de Pommes Artisanal Pétillant 2. Carlsberg Non-Alcoholic 3. Mousserande Jordgubbsdryck Alkoholfri

Försäljningen mäts i liter

- See more at: http://fri-kopenskap.se/nyheter/eko-och-alkoholfritt-poppis-pa-systemet/#sthash.WQEjPA8z.dpuf


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Nyhetsbrev

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Arkiv

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

De fick Gulddrakar

Ett kafé, tre restauranger och en bar i Stockholm kammade hem Dagens Nyheters Gulddrakar på måndagskvällen. Därtill delades postumt pris ut till Magdalena Ribbing.Två framtidslöften i restaurangbranschen prisades också under kvällen.

Rejäl ökning för kaféer

Restaurangbranschen avslutade året starkt med försäljningsuppgångar inom fler delbranscher, enligt Restaurangindex.

Premiär för Eataly

Vd hos Fazer kliver av

Vd för Fazer Bageri Sverige lämnar posten.

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Sänd till en kollega

0.185