Ica växer långsammare och vill bli krögare

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Krog-Sverige växer bland annat på dagligvaruhandelns bekostnad. Det märker inte minst Ica av som i resultatet av försäljningen 2016 ser en minskad tillväxttakt mot tidigare år.



Ica ökade sin försäljning med 2,4 procent mellan 2015 och 2016. En blygsam ökning om man till exempel jämför med restaurangerna som enligt SCB:s statistik ökade med 7,2 procent mellan januari och november förra året. Lösningen tros vara e-handeln skriver fri-kopenskap.se.

I en artikel nyligen publicerad i DN spår Andreas Svensson, konsult på HUI, att Ica kommer att möta konkurrensen från restaurangerna med mer e-handel.

– Kunderna är svåra att förstå sig på. Å ena sidan dras de till lågprisbutiker å andra äter de mer på restaurang. Det gör marknaden oerhört komplex, säger han till DN.

Ica är den enda dagligvarukedjan som hittills har redovisat sin försäljning för hela året. Totalt sålde de för 110,9 miljarder kronor, alltså en ökning på 2,4 procent. Ökningen är bara 0,1 procentenheter högre än livsmedelsbranschen totalt uppvisar under samma period.

Detta, tror Anders Svensson, innebär att Ica framöver kommer att satsa ännu mer på e-handel. Dessutom räknar han med fler måltidslösningar i butikerna.

– Man försöker bli mer konkurrenskraftig med mer färdigmat. Men hittills har man inte lyckats få konsumenterna att anamma det i tillräckligt stor utsträckning. Nästa steg kanske blir att man bygger in restauranger i butiken, som Urban Deli, säger han.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Nyhetsbrev

Årets första hummer näst dyrast

Arkiv

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177