Ica växer långsammare och vill bli krögare

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Krog-Sverige växer bland annat på dagligvaruhandelns bekostnad. Det märker inte minst Ica av som i resultatet av försäljningen 2016 ser en minskad tillväxttakt mot tidigare år.



Ica ökade sin försäljning med 2,4 procent mellan 2015 och 2016. En blygsam ökning om man till exempel jämför med restaurangerna som enligt SCB:s statistik ökade med 7,2 procent mellan januari och november förra året. Lösningen tros vara e-handeln skriver fri-kopenskap.se.

I en artikel nyligen publicerad i DN spår Andreas Svensson, konsult på HUI, att Ica kommer att möta konkurrensen från restaurangerna med mer e-handel.

– Kunderna är svåra att förstå sig på. Å ena sidan dras de till lågprisbutiker å andra äter de mer på restaurang. Det gör marknaden oerhört komplex, säger han till DN.

Ica är den enda dagligvarukedjan som hittills har redovisat sin försäljning för hela året. Totalt sålde de för 110,9 miljarder kronor, alltså en ökning på 2,4 procent. Ökningen är bara 0,1 procentenheter högre än livsmedelsbranschen totalt uppvisar under samma period.

Detta, tror Anders Svensson, innebär att Ica framöver kommer att satsa ännu mer på e-handel. Dessutom räknar han med fler måltidslösningar i butikerna.

– Man försöker bli mer konkurrenskraftig med mer färdigmat. Men hittills har man inte lyckats få konsumenterna att anamma det i tillräckligt stor utsträckning. Nästa steg kanske blir att man bygger in restauranger i butiken, som Urban Deli, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.104