2016 ett rekordår för Krog-Sverige.

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Tillväxten fortsätter i Krog-Sverige: Restaurangernas försäljningsvolym steg med 3,2 procent under november 2016 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för trafiknära restauranger, som ökade med 5,2 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,6 procent i november, jämfört med samma månad föregående år. VISITA och DLF konstaterar att omsättningstillväxten för helåret 2016 kommer att vara en av de starkaste under hela 2000-talet.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under november månad. För personalrestaurangerna fortsatte den svaga utvecklingen och omsättningen sjönk med sex procent jämfört med november 2015.

Trafiknära restauranger är den kategori som haft starkast utveckling under 2016, 10,0 procent.

Visita och DLF kommenterar: Den preliminära omsättningstillväxten i volym perioden januari till och med november 2016 ligger preliminärt på 4,7 procent jämfört med motsvarande period 2015.Som vi tidigare har skrivit är dock en viss försiktighet i slutsatserna på sin plats innan vi har sett de definitiva siffrorna. Oktoberutvecklingen för omsättningen i löpande priser har exempelvis skrivits ned från 7,0 procent till 5,3 procent sedan föregående restaurangindex som presenterades i december.

Länk till SCB-statistik, samt Visitas och DLFs kommentar

Omsättningstillväxten för helåret 2016 kommer att vara en av de starkaste under hela 2000-talet. Trots detta är restaurangföretagens syn på lönsamheten inte så positiv. Under tredje kvartalet 2016 var det en större andel restaurangföretag som angav att de hade dålig lönsamhet än andelen som uppgav att de hade bra lönsamhet. Det visade Konjunkturinstitutets kvartalsbarometer för tredje kvartalet 2016.

Omsättningstillväxten var god och likartad för fem av de sju restaurangkategorierna i november.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med ca 0,3 procent mellan oktober och november. Hittills under årets första elva månader har prisnivån på restaurang ökat med 1,9 procent, vilket motsvarar 2,1 procent i årstakt.

Restaurangföretagarnas syn på efterfrågan dämpades något under december. Skillnaden mellan andelen restaurangföretag som trodde på en positiv utveckling för efterfrågan de närmaste tre månaderna och andelen som trodde på en negativ utveckling krympte med nästan tio procentenheter jämfört med november. Andelen positiva är dock fortfarande klart större än andelen negativa. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2015 till cirka 118,9 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2016. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 46,0 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,1 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2016 - korrigerad 2016-12-06

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).





Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.098