2016 ett rekordår för Krog-Sverige.

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Tillväxten fortsätter i Krog-Sverige: Restaurangernas försäljningsvolym steg med 3,2 procent under november 2016 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för trafiknära restauranger, som ökade med 5,2 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,6 procent i november, jämfört med samma månad föregående år. VISITA och DLF konstaterar att omsättningstillväxten för helåret 2016 kommer att vara en av de starkaste under hela 2000-talet.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under november månad. För personalrestaurangerna fortsatte den svaga utvecklingen och omsättningen sjönk med sex procent jämfört med november 2015.

Trafiknära restauranger är den kategori som haft starkast utveckling under 2016, 10,0 procent.

Visita och DLF kommenterar: Den preliminära omsättningstillväxten i volym perioden januari till och med november 2016 ligger preliminärt på 4,7 procent jämfört med motsvarande period 2015.Som vi tidigare har skrivit är dock en viss försiktighet i slutsatserna på sin plats innan vi har sett de definitiva siffrorna. Oktoberutvecklingen för omsättningen i löpande priser har exempelvis skrivits ned från 7,0 procent till 5,3 procent sedan föregående restaurangindex som presenterades i december.

Länk till SCB-statistik, samt Visitas och DLFs kommentar

Omsättningstillväxten för helåret 2016 kommer att vara en av de starkaste under hela 2000-talet. Trots detta är restaurangföretagens syn på lönsamheten inte så positiv. Under tredje kvartalet 2016 var det en större andel restaurangföretag som angav att de hade dålig lönsamhet än andelen som uppgav att de hade bra lönsamhet. Det visade Konjunkturinstitutets kvartalsbarometer för tredje kvartalet 2016.

Omsättningstillväxten var god och likartad för fem av de sju restaurangkategorierna i november.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med ca 0,3 procent mellan oktober och november. Hittills under årets första elva månader har prisnivån på restaurang ökat med 1,9 procent, vilket motsvarar 2,1 procent i årstakt.

Restaurangföretagarnas syn på efterfrågan dämpades något under december. Skillnaden mellan andelen restaurangföretag som trodde på en positiv utveckling för efterfrågan de närmaste tre månaderna och andelen som trodde på en negativ utveckling krympte med nästan tio procentenheter jämfört med november. Andelen positiva är dock fortfarande klart större än andelen negativa. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2015 till cirka 118,9 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2016. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 46,0 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,1 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2016 - korrigerad 2016-12-06

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).





Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Nyhetsbrev

Årets första hummer näst dyrast

Arkiv

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15