23948sdkhjf

Mat säljer som hälsan själv

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen
Under ett besök hos en fågelbonde i Sörmland fick jag reda på att dagligvarubranschen och konsumenterna har börjat förstå vitsen med att välja svensk fågel framför importerad. Det svenska fågelköttet är certifierat, vilket innebär hårda krav på biosäkerhet för bonden, inget penicillin eller risk för salmonella och campylobakter i kycklingen. Sverige har troligen också ett av de hårdaste kraven på djurhållning i världen. Dessutom får svensk kyckling höga betyg när det smaken. Tyvärr verkar inte snabbmatsbranschen vara intresserad, majoriteten går enbart på pris och köper billigare utländskt fågelkött. Självklart finns det aktörer som har förstått vitsen och garanterar att de köper in svensk fågel, men de är alltför få.

För den som väljer pris före kvalitet kommer framtiden att bli tuffare i takt med att kunderna vill äta allt hälsosammare. Även om de vill äta när de är på språng, ger de inte avkall på kvaliteten och hoppar i stället över dig som inte kan erbjuda det de vill ha. De kommer också att ställa frågor. Besvärliga frågor. Var kommer köttet ifrån? Är den fri från antibiotika? Är maten certifierad?

Millennials som börjar bilda familj vill ha det enkelt, snabbt och - hälsosamt. De vill ha mat strax eller ha mat nu. Eller så vill de hämta mat och bara addera sin egen touch till maten.
Där har serviceställen och snabbmatsbranschen ett gyllene läge om man förvaltar den. I en tid då alla erbjuder allt, från att kunna ta med sig en matkasse från finkrogen till att köpa pizza på Ica gäller det att sticka ut och anpassa utbudet till vad som efterfrågas lokalt. Vi vet att snart är var fjärde invånare invandrad och i vissa områden kommer utbudet att präglas mer av detta. Andra områden präglas av kunder som betalar för service som förenklar familjelivet och den äldre generationen med utflugna barn vill ha det enkelt och bekvämt i sina hektiska liv.
Det är spännande att kliva in i snabbmatsbranschen, den har sina likheter med dagligvarubranschen som jag också bevakar. Anders Örnevall lämnar efter sig stora skor att fylla, inte minst nu när jag gör mitt första framträdande i samband med Fastfood Awards-utdelningen på mässan Fastfood&Café den 1 februari. Då hoppas jag att få träffa och prata om branschen med dig.
Väl mött då.

Maya Saksi, chefredaktör

maya.saksi@mentoronline.se
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De skapar app för matbedömning

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Petite Sabis ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Dags för tionde Krogveckan

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Nyhetsbrev

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Arkiv

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Svampgruvan i Kiruna stängs

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104