Mat säljer som hälsan själv

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen
Under ett besök hos en fågelbonde i Sörmland fick jag reda på att dagligvarubranschen och konsumenterna har börjat förstå vitsen med att välja svensk fågel framför importerad. Det svenska fågelköttet är certifierat, vilket innebär hårda krav på biosäkerhet för bonden, inget penicillin eller risk för salmonella och campylobakter i kycklingen. Sverige har troligen också ett av de hårdaste kraven på djurhållning i världen. Dessutom får svensk kyckling höga betyg när det smaken. Tyvärr verkar inte snabbmatsbranschen vara intresserad, majoriteten går enbart på pris och köper billigare utländskt fågelkött. Självklart finns det aktörer som har förstått vitsen och garanterar att de köper in svensk fågel, men de är alltför få.

För den som väljer pris före kvalitet kommer framtiden att bli tuffare i takt med att kunderna vill äta allt hälsosammare. Även om de vill äta när de är på språng, ger de inte avkall på kvaliteten och hoppar i stället över dig som inte kan erbjuda det de vill ha. De kommer också att ställa frågor. Besvärliga frågor. Var kommer köttet ifrån? Är den fri från antibiotika? Är maten certifierad?

Millennials som börjar bilda familj vill ha det enkelt, snabbt och - hälsosamt. De vill ha mat strax eller ha mat nu. Eller så vill de hämta mat och bara addera sin egen touch till maten.
Där har serviceställen och snabbmatsbranschen ett gyllene läge om man förvaltar den. I en tid då alla erbjuder allt, från att kunna ta med sig en matkasse från finkrogen till att köpa pizza på Ica gäller det att sticka ut och anpassa utbudet till vad som efterfrågas lokalt. Vi vet att snart är var fjärde invånare invandrad och i vissa områden kommer utbudet att präglas mer av detta. Andra områden präglas av kunder som betalar för service som förenklar familjelivet och den äldre generationen med utflugna barn vill ha det enkelt och bekvämt i sina hektiska liv.
Det är spännande att kliva in i snabbmatsbranschen, den har sina likheter med dagligvarubranschen som jag också bevakar. Anders Örnevall lämnar efter sig stora skor att fylla, inte minst nu när jag gör mitt första framträdande i samband med Fastfood Awards-utdelningen på mässan Fastfood&Café den 1 februari. Då hoppas jag att få träffa och prata om branschen med dig.
Väl mött då.

Maya Saksi, chefredaktör

maya.saksi@mentoronline.se


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Nyhetsbrev

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Arkiv

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

De fick Gulddrakar

Ett kafé, tre restauranger och en bar i Stockholm kammade hem Dagens Nyheters Gulddrakar på måndagskvällen. Därtill delades postumt pris ut till Magdalena Ribbing.Två framtidslöften i restaurangbranschen prisades också under kvällen.

Rejäl ökning för kaféer

Restaurangbranschen avslutade året starkt med försäljningsuppgångar inom fler delbranscher, enligt Restaurangindex.

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Här är årets ”udda” semlor

Sänd till en kollega

0.635