Samtliga vinnare i Fast Food Awards som delades ut under Fastfood & Café och restaurangexpo-mässan i Kista, Stockholm, på onsdagseftermiddagen. Foto: Kalle Assbring
Kategorin
Årets Briljanta Idévanns av
The Plant, Stockholm för god, nyttig och klimatvänlig mat i butik och restaurang.
Kategorin
Årets Coffeeshopvanns av
, Stockholm för att man med konceptet kombinerar gott kaffe med tatueringar. Eller tvärtom. Utöver ett spännande koncept samarbetar Tro, Hopp och Kaffe med föreningen Maskrosbarn som verkar för att ge barn bättre förutsättningar.
Doktor Mat, Stockholm tog hem priset för
Årets Fast Casualför sina noga sammansatta rätter som inte kompromissar vare sig med med smak eller nytta.
Årets Hjärta tilldelades Holy Greens, en kedja som expanderar över hela Sverige med ett ekologisk och närproducerat fast-food koncept.
Priset
förärades
Holy Greens,kedjan som expanderar över hela Sverige med sitt ekologiska och närproducerande fast-food koncept.
En pionjär inom snabbmat, kliver fram och får priset för
Årets Kombo, nämligen snabbmatsjätten
McDonaldssom har arbetat hårt och höjt kvalitetsnivån bland annat med hjälp av olika gästkockar.
Årets Leverantörär
Löfbergssom bygger sitt varumärke genom att synliggöra viktiga värden som till exempel miljö, hållbarhet, transparens och innovation.
Årets Streetfoodvinnareär
Brisket &Friends,som kommer från Dieseldalen i Årsta industriområde i Stockholm och prisas för att de lyft slow cooking till snabb service och levererar goda rätter.
Utmärkande för årets vinnare är framförallt hälsoaspekten, och att maten inte bara är snabb utan ofta också är nyttig.
– Det börjar bli dags att avliva myten om den onyttiga snabbmaten. Det är numera mat anpassad för att serveras snabbt, men som inte ger avkall på smak eller nytta, säger
Maya Saksi, ny chefredaktör för Fast Food i en kommentar.
Fast Food Awards delas ut av tidningen Fast Food Magazine. Läs mer om samtliga nominerade till årets priser på
fastfoodawards.se