Snabbmat har blivit statusmat

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Trender har blivit otrendigt inom snabbmatsbranschen – Det är däremot helt rätt att äta mat på språng med hög kvalitet, grönt och hållbart enligt dem som talade på Fastfood & Café 1 och 2 februari.



TRENDLÖST. Det har blivit otrendigt att tala trender inom fastfood, däremot ägnas mycket åt att säkra kvalitet och ursprung, säger Ann-Kristin Mogert, projektchef för mässan Fastfood & Café sedan 2008. Foto: Thomas Dietl

Snabbmaten har blivit en självklar del av den jäktade människans livsstil, nästan ett högstatusätande som visar att snabbmatsätaren håller högt tempo med många bollar i luften. Men nu är det snabbmat med fokus på kvalitet, där det gröna blivit en självklarhet. Mässan Fastfood & Café fyllde Kistamässan i norra Stockholm med 300 utställare och drygt 3700 fackbesökare kunde räknas in dag ett, ungefär lika många väntades under mässans andra och sista dag.

– Om nu det ekologiska kallats för en trend tidigare så är det normalt nu och branschen bygger vidare på det, säger Ann-Kristin Mogert , projektchef för Fastfood & Café 2017 sedan 2008. I dag tittar branschen mycket mer på ursprung än tidigare. När det gäller caféerna så ser vi att man även där visar upp en bra produkt och litet mer genuint. Sju sorters kakor på mormors vis har börjar komma tillbaka med äkta smör och grädde – eftersom det är socker, inte fett, som är farligt nu mera.

Mässan präglades av hantverkstillverkade korvar, ekologisk kebab och pizza samt longkokt kött i snabbmatstappning. Men glöm ordet ”trend”, i stället vill branschen tala kvalitet, hållbarhet, tillgänglighet samt närproducerat. Kunden vill veta var råvarorna kommer ifrån. Snabbmaten har blivit fin, ingen vill skarva på kvaliteten och det har dessutom blivit helt naturligt att äta på språng.

– Det är till och med litet inne i dag att gå omkring med en muggespressokaffe på väg till jobbet än att ha druckit det hemma, säger Ann-Kristin Mogert . En stor förändring är också att allt fler erbjuder snabbmat, till exempel dagligvaruhandeln där det kallas ”måltidslösningar i butik”.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nyhetsbrev

Fler än fyrtio nya caféer

Arkiv

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Nytt franskt pris till Picadeli

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Findus blir delägare i Toppfrys

Sänd till en kollega

0.116