Snabbmat har blivit statusmat

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Trender har blivit otrendigt inom snabbmatsbranschen – Det är däremot helt rätt att äta mat på språng med hög kvalitet, grönt och hållbart enligt dem som talade på Fastfood & Café 1 och 2 februari.



TRENDLÖST. Det har blivit otrendigt att tala trender inom fastfood, däremot ägnas mycket åt att säkra kvalitet och ursprung, säger Ann-Kristin Mogert, projektchef för mässan Fastfood & Café sedan 2008. Foto: Thomas Dietl

Snabbmaten har blivit en självklar del av den jäktade människans livsstil, nästan ett högstatusätande som visar att snabbmatsätaren håller högt tempo med många bollar i luften. Men nu är det snabbmat med fokus på kvalitet, där det gröna blivit en självklarhet. Mässan Fastfood & Café fyllde Kistamässan i norra Stockholm med 300 utställare och drygt 3700 fackbesökare kunde räknas in dag ett, ungefär lika många väntades under mässans andra och sista dag.

– Om nu det ekologiska kallats för en trend tidigare så är det normalt nu och branschen bygger vidare på det, säger Ann-Kristin Mogert, projektchef för Fastfood & Café 2017 sedan 2008. I dag tittar branschen mycket mer på ursprung än tidigare. När det gäller caféerna så ser vi att man även där visar upp en bra produkt och litet mer genuint. Sju sorters kakor på mormors vis har börjar komma tillbaka med äkta smör och grädde – eftersom det är socker, inte fett, som är farligt nu mera.

Mässan präglades av hantverkstillverkade korvar, ekologisk kebab och pizza samt longkokt kött i snabbmatstappning. Men glöm ordet ”trend”, i stället vill branschen tala kvalitet, hållbarhet, tillgänglighet samt närproducerat. Kunden vill veta var råvarorna kommer ifrån. Snabbmaten har blivit fin, ingen vill skarva på kvaliteten och det har dessutom blivit helt naturligt att äta på språng.

– Det är till och med litet inne i dag att gå omkring med en muggespressokaffe på väg till jobbet än att ha druckit det hemma, säger Ann-Kristin Mogert. En stor förändring är också att allt fler erbjuder snabbmat, till exempel dagligvaruhandeln där det kallas ”måltidslösningar i butik”.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska fixa mackan i Stockholm

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Nyhetsbrev

Äggröra hos Preem

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.178