23948sdkhjf

Santa Maria flyttar streetfood från gatan till butiken

Nio nya koncept från Santa Maria inspirerade av den urbana megatrenden street food lanseras mot dagligvaruhandeln och konsumenterna.

Street Food-sortimentet är enligt företaget ev de största nylanseringarna under de senaste åren. Med produkterna vill man skapa en helt ny kategori i butikerna.


– Vi har arbetat aktivt med att ta fram koncepten inom street food under de senaste fem åren, säger Kristina Lukes, marknads- och innovationsdirektör på Santa Maria och fortsätter:


– Vi har tidigare lanserat koncepten mot restaurangerna och har en bra uppfattning om vilka smaker som fungerar. Konsumenter gillar också att äta med händerna.


Rapporten Street Food 2016 gjord i England för Santa Maria visar att 1 av 4 londonbor köper street food två till tre gånger i veckan och 94 procent av konsumenterna i rapportern säger sig vilja äta street food oftare.


I Sverige har vi de senaste åren sett en drastisk ökning av antalet foodtrucks i framför allt storstäderna; gatumaten har gjort en klassresa från billig snabbmat till en urban megatrend.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109