Uppgång för restaurangerna i januari, höjda priser en orsak

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 6,5 procent under januari 2017 jämfört med samma månad 2016. Mest ökade hotellens restaurangförsäljning med 16,8 procent. Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under januari. månad

Sämst utveckling hade personalrestauranger vars volym minskade med -2,9 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser Totalt ökade försäljningsutvecklingen i restaurangbranschen med 9,2 procent i januari, jämfört med januari 2016.

En bakgrund till ökningen som Visita och DLF ger är att förra året präglades av en inbromsning vad gäller ökningstakten för restaurangföretagen och att tillväxten nu sker från en relativt låg nivå.

Även prisnivån har medverkat till ökningen. Priserna ökade med 0.4 procent mellan december 2016 och januari i år. Prisnivån på restaurang låg i januari 2017 2,5 procent högre än i januari 2016. Vidare har priserna höjts eftersom arbetsgivaravgifterna för unga höjdes i ett andra steg i juli 2016. En annan förklaring är ökade livsmedelspriser i producentledet som mellan december och januari ökade med nästan en procent. Prisnivån för livsmedelspriser i producentledet låg i januari 5,5 procent högre än i januari 2016.

Visita och DLF menar i sin kommentar att detta riskerar att driva upp priserna på restaurangtjänster ännu mer framöver, med negativa konsekvenser på omsättningstillväxten som följd. Organisationerna drar slutsatsen att de höjda kostnaderna n fått den negativa konsekvensen att restaurangföretagens syn på lönsamheten är negativ.

Konjunkturbarometern rapporterar att restaurangföretagarna har deras optimism om efterfrågan på kort sikt har dämpats. Andelen positiva, som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt, är dock fortfarande övervägande. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/inrikeshandel/tjansteproduktionsindex/pong/statistiknyhet/tjansteproduktionen-okade-i-januari/



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.115